Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
It is currently 19 May 2013, 20:36

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 04 May 2012, 14:42 
Urban Legend

Der er en knirkende lyd på min beater, og jeg er ikke helt sikker på, hvor den kommer fra. Mit bud er krankboksen.

Lyden opstår når man træder i pedalerne, og den kommer nogenlunde nede fra krankområdet. Men den er der også selvom man trykker på pedalerne, når cyklen står stille. Og den er der, når man trykker på begge pedaler - både når man forsøger at trykke dem ned og når man forsøger at trække dem opad.

Pedaler, kæde og cog er forholdsvis nyt. Det er kun krank og krankboks, der er gammelt. Men det er til gengæld også over 10 år gammelt.

Kæden er strammet op, og pedalerne sidder ordentligt fast uden slør, og krankarmene har ikke slør.

Nogen der har et bud på, hvad det kan være? Og giver min beskrivelse overhovedet mening?

Profile  

PostPosted: 04 May 2012, 15:21 
Urban Legend

Det kan være 10123423 ting. Sidste jeg oplevede det var det klingeboltene der skulle afmonteres, fedtes til og strammes hårdt.

ShowMeTheBike Blog

Kaptajn Webstore

Profile  

PostPosted: 04 May 2012, 15:34 
City Banger

Doctore wrote:
...Kæden er strammet op, ....

men hvor stram?

"I mean, shes fake a fuck, and I wouldnt wanna date a chick like her. But id bone her." -flapperkyle @ youtube

Profile  

PostPosted: 04 May 2012, 15:43 
Pedal Mafiosi

Knirkelyde kan snyde, jeg har oplevet noget af det samme. Lyden lød som om det var fra krankområdet, det stammede dog fra Sadlen som havde løsnet sig.
Spænd alle bolte, og giv den noget smørelse hist og her.

Profile  

PostPosted: 04 May 2012, 15:44 
Urban Legend

Lykkeberg wrote:
Doctore wrote:

men hvor stram?

Den var lidt løs før. Så jeg strammede den op, fordi jeg troede, at det var dét. Men det gjorde ingen forskel.

Klingebolte?? Hmm... Det kan måske godt være. Men de er også helt nye - kun 14 dage gamle, og de knirkede ikke den første uge. Men de har godt nok ikke fået smørelse. Det får de så nu...

Profile  

PostPosted: 04 May 2012, 15:45 
Urban Legend

strit wrote:
Knirkelyde kan snyde, jeg har oplevet noget af det samme. Lyden lød som om det var fra krankområdet, det stammede dog fra Sadlen som havde løsnet sig.
Spænd alle bolte, og giv den noget smørelse hist og her.

Ja, den mulighed havde jeg også overvejet. Men når cyklen står her oppe i lejligheden op ad væggen, og jeg så trykker lidt ned i pedalerne med hånden, er lyden der også...

Profile  

PostPosted: 04 May 2012, 15:57 
Urban Legend

Captain P wrote:
Sidst jeg oplevede det, var det klingeboltene, der skulle afmonteres, fedtes til og strammes hårdt.

Bullseye :D

Det var åbenbart bare dét, der skulle til...

Mange tak for hjælpen :-) også til jer andre.

Profile  

PostPosted: 10 May 2012, 22:40 
Doctore wrote:
Lykkeberg wrote:
Doctore wrote:

men hvor stram?

Klingebolte?? Hmm... Det kan måske godt være. Men de er også helt nye - kun 14 dage gamle, og de knirkede ikke den første uge. Men de har godt nok ikke fået smørelse. Det får de så nu...

Jeg havde samme problem, jeg opdagede det bare først da tandhjulet hoppede af kranksættet.... mens jeg kørte ;)

PostPosted: 11 May 2012, 06:14 
Vejkat
Vejkat

Lejerne i dine pedaler, smør dem

Profile  

PostPosted: 11 May 2012, 07:21 
City Banger

Chris, det er en uge siden der blev fundet en løsning. Just sayin'

Profile  

PostPosted: 14 May 2012, 09:27 
Urban Legend

chris_elmengaard wrote:
Lejerne i dine pedaler, smør dem

Kontaktlinserne i dine øjne, skift dem.

Profile  

PostPosted: 14 May 2012, 21:09 
Urban Legend

Det skærer i mit hjerte, når jeg hører dette. Jeg oplever nogenlunde samme problem, med stort set ny monteret alt ting 8) ! Alt er smurt, det bliver ALTID gjort.

Her er et par videoer. Jeg fatter det ikke, men det ser ud til, at der er slår. Ny klinge og nyt kranksæt.
Desuden ser det ud til, at den ikke trække jævnt i kæden. Måske skyldes det slåret. Er sku noobie her.

http://img845.imageshack.us/img845/2892/6eql.mp4

http://img151.imageshack.us/img151/792/lc8.mp4

På forhånd tak. Det ødelægger køreglæden totalt.

Profile  

PostPosted: 14 May 2012, 21:24 
City Banger

Sheldon har en metode, hvor man løsner klingeboltene lige nok til at man kan flytte en micro smule med klingen.
Så drejer man kranken til kæden er stram, slår et par gange blidt med passende halvhårdt gummi objekt (jeg bruger skæftet fra en gammel rådden skruetrækker) på klinge og kæde, i retning mod baghjulet.
Så strammer man den klingebolt, som er vandret væk fra baghjulet, en smule og gentager til kæden går jævnt.... til sidst skal klingeboltene strammes på kryds (ligesom på bilfælge)... det kræver lige lidt øvelse at få det til at spille, men det har hjulpet mig nogle gange...

kan ikke huske hvad det hedder på Sheldon, men husker det er en del bedre beskrevet end mit ;)

Profile  

PostPosted: 14 May 2012, 21:27 
City Banger

http://www.sheldonbrown.com/fixed.html#fing

Sheldon Brown wrote:
Centering Chainwheels
he chain tension on a fixed gear is quite critical, and is regulated by moving the rear axle back and forth in the forkends. If the chain is too tight, the drivetrain will bind, perhaps only at one angle of the pedals (chainwheels are not usually perfectly concentric). It should be tight as it can be without binding. If the chain is too loose, it can fall off, which is quite dangerous on a fixed gear.

Set the rear axle so that the chain pulls taut at the tightest part of the cranks' rotation. One at a time, loosen up each of the stack bolts, and tighten it back just finger tight. Spin the crank slowly and watch for the chain to get to its tightest point. Strike the taut chain lightly with a convenient tool to make the chain ring move a bit on its spider. Then rotate the crank some more, finding the new tightest spot, and repeat as necessary.

This takes a little bit of your hands' learning how hard to hit the chain, and how loose to set the stack bolts, but it is really quite easy to learn.

Tighten up the stack bolts a bit and re-check. Tighten the stack bolts in a regular pattern, like the lug nuts on a car wheel. My standard pattern is to start by tightening the bolt opposite the crank, then move clockwise 2 bolts (144 degrees), tighten that one, clockwise 2 more, and so on. Never tighten two neighboring bolts in a row. You may prefer to go counterclockwise, but try to get in the habit of always starting at the same place and always going the same way. This reduces the chances of accidentally missing a bolt.

Once you have the chainrings centered and secured, adjust the position of the rear axle to make the chain as nearly tight as possible without binding. Notice how freely the drive train turns when the chain is too loose. That is how freely it should turn when you are done, but with as little chain droop as possible.

Profile  

PostPosted: 14 May 2012, 21:31 
Urban Legend

Allright. Det må være et weekend projekt :D ! Jeg vil prøve i den kommende.

Jeg er dog bange for, at det ikke engang er det, som skaber den larmende lyd, som der åbenbart lader til at være. Jeg kører sg75 + 75 boks + DA klinge på en anden, og fuck det spiller.

Profile  

PostPosted: 09 Jun 2012, 13:37 
Urban Legend

Hey igen.

Har prøvet uden held. Kan det være boksen? Klingen ser lige ud, men umiddelbart tror jeg det er kranksættet.

Er det sikkert det kan laves, ved i det? Overvejer at trille ned i tbs, men har sku ikke råd til at gi en formue. Jeg har endnu en helt ny boks, men gider bare ikke svine den til, hvis det umuligt kan være den.

Pft. Lorte lort.

Profile  

PostPosted: 11 Jun 2012, 08:34 
Dispatcher

Captain P wrote:
Det kan være 10123423 ting. Sidste jeg oplevede det var det klingeboltene der skulle afmonteres, fedtes til og strammes hårdt.

Bare lige for at afspore denne tråd en lille smule, er der så et trick til at stramme klingeboltene hårdt?
Jeg synes det er temmelig umuligt at stramme dem "hårdt", med det helt igennem elendige system der er som standard.

Profile  

PostPosted: 11 Jun 2012, 09:34 
Messenger for life!

Altså jeg skær' lige et par mm af bolten, så kan man stramme med en ligekærvet på bagsiden..

Jeg har også før brugt en spændeskive ved hovedet af bolten. Det giver samme resultat, hvis altså man synes spændeskiver er flotte.

Last edited by Kanonkongen on 24 dec 1979, 03:54, edited 10.000 times in total.
JA-hatten wrote:
Fuck fjæs - prøv du at få en flaske lambrusco ned i en 500ml flaske.

Profile  

PostPosted: 22 Jun 2012, 18:15 
Trafikmutant

reidungsplid wrote:
Det skærer i mit hjerte, når jeg hører dette. Jeg oplever nogenlunde samme problem, med stort set ny monteret alt ting 8) ! Alt er smurt, det bliver ALTID gjort.

Her er et par videoer. Jeg fatter det ikke, men det ser ud til, at der er slår. Ny klinge og nyt kranksæt.
Desuden ser det ud til, at den ikke trække jævnt i kæden. Måske skyldes det slåret. Er sku noobie her.

http://img845.imageshack.us/img845/2892/6eql.mp4

http://img151.imageshack.us/img151/792/lc8.mp4

På forhånd tak. Det ødelægger køreglæden totalt.

jeg synes det lyder som en løs nippel som larmer i fælgen!?

edit:Okay måske var jeg lige skæv nok igår hehe

Profile  

PostPosted: 24 Jun 2012, 12:35 
Urban Legend

Hvilken klinge/krank er det? Diverse firmaer er begyndt at lave klingen på deres nymoderne kranksæt en lille my tykkere, samt klingeboltene tilsvarende længere (selvom det slet ikke er nødvendigt :roll: ) og undersænkning på bagsiden af spideren, således at hvis man skifter til en normal/tyndere klinge, passer boltene lige netop ikke. Nogen gange kan det føles som om man strammer dem godt nok, men klingen sidder stadig ikke ordenligt fast. Dette bevirker irriterende knirken eller raslen!
Den nemmeste løsning er at file en mm af hver "hun"-bolt.
Mht til at stramme boltene ordenligt, er det altid anbefalelsesværdigt at smide sine bolte i skralderen og købe nogle nye med unbraco i begge ender. Hvorfor fanden fandt man ikke på at lave det for 100 år siden? Det med kærven på bagsiden er jo verdens dårligste løsning, og dobbelt-unbraco var det første der slog mig aller første gang jeg stod med kværnede og fastgroede bolte på en beater!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour