Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
It is currently 25 May 2013, 18:17

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: 05 May 2012, 09:29 
Urban Legend

Halløj.

Jeg har en fin gammel Reynolds 531 ramme som har fået sig nogle små buler rundt omkring efter flittigt brug.
Den trænger alligevel til en omlakering, så jeg kunne godt tænke mig at fikse bulerne på en måde. Jeg har hørt om diverse måske-virkende udretningsmetoder, men jeg tør næsten ikke eksperimentere på disse tynde rør. Så hvis jeg nu vil spartle dem, hvilken spartelmasse skal jeg så bruge? Har blandt andet kig på noget Plastic Padding til metal.
Hvis nogen kender en måde at rette små buler (fra styr, parkeringer op ad skilte mv.) ud som faktisk dokumenteret virker, er jeg da lydhør :)

Og hvor kan man få lakeret en ramme i 3-farvet burst? Altså hvor den fader fra den ene farve til den anden. Kan de fleste industrilakører godt klare det, eller SKAL man betale en arm hos dibbern?

Sidste spørgsmål: Gaflen er en lille smule skæv - ca 2-4 mm. Jeg har hørt at man godt kan rette det ud selv med lidt vold, men hvordan? Edit: Det er selvfølgelig en 531 stålgaffel :)

Last edited by Løven on 05 May 2012, 13:01, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: 05 May 2012, 09:42 
Urban Legend

Jeg kunne også godt tænke mig at få en ramme lakeret i 3 farver, så følger lige med.

ShowMeTheBike Blog

Kaptajn Webstore

Profile  

PostPosted: 05 May 2012, 22:57 
Vejkat
Vejkat

Bulerne er nemme at fikse du skal ha fat i noget spartel masse beregnet til biler. Det er sådan noget 2 component, hvor du tager en klat spartel masse også blander lidt hærder i. Det er ret nemt. Du skal bare huske at gøre det af nogengange. Således at du spartler, lader det tørre op, sliber det ned i niveau også gentager processen indtil det er perfekt i niveau. Her er klør 5 din ven, det er nemmere at mærke ujævnheder end at se dem tit.

Mht lakering så kan enhver autolakerer med respekt for sig selv lave fade med forskellige farver. Det er ikke en svær teknik overhovedet. Det er bare lidt mere tidskrævende aka dyrre.

Hvordan er gaflen skæv?

Profile  

PostPosted: 06 May 2012, 12:49 
Urban Legend

Tak for de fine svar, Freddie :) Jeg må bare i gang med det 2-komponents metal PP så.
Gaflen er skæv sideværs. Forstået på den måde, at hvis man sidder på cyklen og kigger lige ned og flugter frempind og forhjul, kan man se at hjulet stikker et par mm ud til højre nede i bunden. Dette gør også, at man skal læne sig lidt til siden for at køre uden hænder :P

Profile  

PostPosted: 06 May 2012, 13:15 
Trafikmutant

Løven wrote:
Gaflen er en lille smule skæv - ca 2-4 mm. Jeg har hørt at man godt kan rette det ud selv med lidt vold, men hvordan? Edit: Det er selvfølgelig en 531 stålgaffel :)

http://sheldonbrown.com/brandt/pull-side.html
http://sheldonbrown.com/brandt/align-fork.html

mvh

Profile  

PostPosted: 06 May 2012, 17:56 
Vejkat
Vejkat

Happy to help :)

Forresten jeg bruger det her spartel
http://biltema.dk/da/Byggeri/Maling-og- ... sse-36051/

også er det her hærderen
http://biltema.dk/da/Byggeri/Maling-og- ... der-36049/

Jeg synes det er rimelig ok :) Man kan også få noget decideret til metal men det er lidt mere besværligt at arbejde med end det her synes jeg. Bruger det her på biler også.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 1 hour