Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
It is currently 18 Jun 2013, 05:46

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
PostPosted: 24 Apr 2012, 17:22 
Trafikmutant

Hej.
Som ny på dette forum må I undskylde hvis tråden er forkert placeret, og hvis I overhovedet intet med ss har at gøre, men jeg er bare sprunget ud i det og håber på det bedste!

Jeg har fået denne aflagte racer af min far og har kørt en masse ture på den over de seneste par år (~400km) - http://imageshack.us/photo/my-images/534/dsc03771r.jpg/
Cyklen skulle efter sigende være fra 90'erne så vidt jeg har forstået på min far, købt i dansk butik (som gjorde sig i at købe varer ekstremt billigt fra forsikringsskadede butikker, f.eks. hvis butikken havde været udsat for brand og derfor ikke kunne sælge deres - ellers ekstremt funktionelle - varer) til ~9000kr.

Jeg er rigtig glad for stellet og har derfor besluttet mig for at lave den til en singlespeed. Min oprindelige tanke var at prøve en fixie, men eftersom jeg har forstået at det skulle være svært med vertikale dropouts som denne har, har jeg lagt tanken på hylden (og prøver i stedet dette med et andet projekt).

Jeg har ikke meget forstand på cykler og deres opbygning, men er fyldt med gåpåmod og masser af energi, og håber at kunne drage lidt hjælp herfra til at få den lavet.

Jeg har cirka et budget på 5000-7000kr. og det er for alt, bortset fra stellet. Er det muligt at kunne bygge en medium-kvalitets cykel op for det?

Jeg er interesseret i at få så meget kvalitet som muligt for pengene, men har dog trods alt visse ønske-idéer til cyklen:
Aerospoke forhjul (mørkeblå el. orange, jeg er ikke helt sikker)
Fladt, kort styr med lækker frempind

Og så har jeg generelt tænkt mig at køre en orange / blå (lyseblå som farven på tapen v/ styret, eller mørkeblå som farven på de mørkeblå aerospokes).

Hvad har I af råd og kommentarer til ovenstående, evt. anbefalinger til udstyr eller andet? Og har I nogle gode guides I kan linke mig hen til?

Slutteligt skal det måske nævnes at cyklens 'bagdel' må være bredere end normalt, går jeg ud fra, da denne model har 9 gear i bagerste del, som åbenbart skulle være mere end normalt (i følge min ekskæreste far) - er dette noget man skal tage hensyn til ved køb af baghjul?

Med venlig hilsen
Alexander

PS: Flere billeder
http://imageshack.us/photo/my-images/600/dsc03791x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/641/dsc03801u.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/269/dsc03821b.jpg/

EDIT:
Opdateret til ændringer
Så er jeg startet på indkøbsdelen for at samle min cykel.
Jeg har indtil videre købt mig følgende:
Kranktsæt, SRAM S300 1.1 165mm 48t
Hjulsæt, Navigator street wheels white
Dæk og slange, 2 stk. Vittoria Rubino Pro III foldedæk + 5 slanger Lang ventil
Ramme og forgaffel, http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... s_id=11369 samt http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... s_id=11315
Styr, http://www.velosolo.co.uk/vsriser.html
Grips, Oury grips i celeste grøn/blå
Kæde, http://www.velosolo.co.uk/kmc510.html
Pedaler, clips og straps (komplet), http://www.cykelgear.dk/reservedele/ped ... pedal-saet

Og har følgende tilbage at købe i følge min liste:
Headset/styrfitting (afsat 350kr)
Saddel (afsat 600kr, går efter en brooks evt. brugt professional)
Saddelpind (afsat 200kr)
Frempind (afsat 200kr)
Bremser og bremsegreb (pris total ukendt for mig, kunne godt tænke mig at holde det under 600kr for både for- og bagbremse)
"Skewers" (hvad hedder de på dansk??) (pris total ukendt for mig, men har sat 200kr af til både for- og bag)
Friløbskrans samt hvad der ellers skal til (pris total ukendt for mig)
17 tands tandhjul, låsering og hvad der ellers skal til for at det kører (pris total ukendt for mig)

Jeg regner med, når jeg har fået tingene jeg nu har købt hjem, at tage forbi TBS og købe de resterende (bortset fra saddel og måske bremser/bremsegreb); så kan jeg forhåbentlig få hjælp til at få de rigtige dele og generel rådgivning om at samle den, og undgår forhåbentlig at købe ting der ikke passer sammen!

Hvad siger I til det, og kan I se noget jeg umiddelbart mangler og/eller er mine priser jeg har afsat helt hen i vejret?
Jeg køber mig også en ekstra kryptonite bøjlelås af de små, den har jeg været meget tilfreds med.

Last edited by failexander on 04 May 2012, 13:10, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 17:26 
Trafikmutant

Jeg er forresten 172, vejer 67kg og har en skridtlængde på 83-84 - cyklen er en str. 57, har det noget større betydning for hhv. min ryg og/eller andet? :D

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 17:29 
Posenger

Nu skal jeg ikke være dommer over dit valg af stel, men jeg tror som udgangspunkt at jeg ville smide mine penge i en anden retning. Men for 5000-7000 kr. kan du da helt sikkert få bygget dig en fin cykel.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 17:38 
Urban Legend

failexander wrote:
og har derfor besluttet mig for at lave den til en singlespeed. Min oprindelige tanke var at prøve en fixie, men eftersom jeg har forstået at det skulle være svært med horisontale dropouts som denne har, har jeg lagt tanken på hylden (og prøver i stedet dette med et andet projekt).

Dine dropouts er vertikale og ikke horisontale. Hvilket ikke er pisse fedt, hvadenten du laver SS eller flexie-fixe. Hvis jeg var dig havde jeg fundet en anden ramme. Det handler om hvorvidt du kan stramme din kæde. Med vertikale kan du ikke rykke hjulet frem/tilbage, hvilket gør det umuligt at regulere.
-medmindre du køber excentrisk nav, eller SS-kædestrammer-dims.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 17:52 
Trafikmutant

Øv, jeg havde håbet på mit valg af stel umiddelbart var godt eftersom det både er en fryd for øjet, relativt let og af en umiddelbar god kvalitet :-)

Sneglen wrote:
Med vertikale kan du ikke rykke hjulet frem/tilbage, hvilket gør det umuligt at regulere.
-medmindre du køber excentrisk nav, eller SS-kædestrammer-dims.

Hvad er ulemperne ved enten excentrisk nav eller køb af denne kædestrammer i så fald, for nogle må der da være, hvis I ikke umiddelbart anbefaler cykler med vertikale (my bad) dropouts?

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 18:01 
Posenger

Med dit fine budget vil jeg mene at det bedre kan betale sig at lade denne cykel stå som den er og så bygge en ny op. Det er en standard racer og det ville være overkill at smide et aerospoke/5-7k dele på den + det ville være besværligt pga dropoutsne. Hvis du er så fan af den orange farve ville det være en mulighed at købe en orange Dodici gara ramme og medium-kvalitets dele som du efterfølgende kunne opgradere. Her ville et aerospoke dog overskride dit budget, men det tror jeg ikke du vil blive ked af på længere sigt...

Mvh Hermind

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 18:05 
Urban Legend

failexander wrote:
Hvad er ulemperne ved enten excentrisk nav eller køb af denne kædestrammer i så fald, for nogle må der da være, hvis I ikke umiddelbart anbefaler cykler med vertikale (my bad) dropouts?

Aner det ikke. Har aldrig kørt med det. Prøv at læse nogle reviews, der må være masser.
Jeg kan kun tale for mig selv, jeg synes strammeren ser maks fjollet ud, og excentriske nav er herre dyre taget i betragtning af hvad det er. Så ville jeg fortrække at holde det simpelt uden så meget jazz. Men når det er sagt, synes jeg også din ramme er for reflex-posh (og ikke en fryd for øjet), og det aerospoke-setup du omtaler lyder top klamt. På den måde handler det også om smag og behag.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 18:13 
Posenger

Ja et mere klassisk setup ville være vejen frem. Denne benotto har f.eks. et fint orange-blåt setup, måske det kunne være til inspiration.
Som udgangspunkt ville jeg købe en forholdsvis billige stål ramme og handle nogle fine dele dertil. Så kan du altid opgradere stellet og flytte delene. (også god "cykel-samler" træning :wink: )

Image

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 18:38 
Trafikmutant

I see.

Hvad siger folket til at opbygge projekt(er) omkring en fuji track (classic) ramme, er det noget værd? Jeg mener, de virker til at være billige og har set flere steder hvor de bliver anbefalet til nystartende bl.a. pga. den høje sammenhæng mellem pris/kvalitet.

Jeg har også kigget på en Bianchi Pista (VIA condotti) http://www.bianchiusa.com/bikes/fixed-g ... -condotti/ , men syntes ikke at kunne finde den nogle steder i DK (banani's hjemmeside siger at de har den, men de har den ikke i butikken) - og hos evanscycles.com koster den 7000kr (færdigsamlet) :shock:

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 18:40 
Urban Legend

failexander wrote:
Jeg er interesseret i at få så meget kvalitet som muligt for pengene, men har dog trods alt visse ønske-idéer til cyklen:
Aerospoke forhjul (mørkeblå el. orange, jeg er ikke helt sikker)

Kvalitet og Aerospoke går ikke hånd i hånd....tværtimod.
Sæt dig først ind i (cykelbyg generelt) og hvilke dele der rent faktisk er på din ramme. Hvilke skal skiftes og hvilke vil du beholde.
Behold Bianchi'en som den står nu (evt. opgrader med 1-2K) og køb/byg et nyt projekt for 5jern.
Køb en ramme hos Topbjerg, han har flotte stålrammer i prislejet 1200-2000,- og vil mægtigt gerne hjælpe dig igang med din drømmecykel! (med undtagelse af Aerospoke).

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 18:41 
Urban Legend

failexander wrote:
I see.

Hvad siger folket til at opbygge projekt(er) omkring en fuji track (classic) ramme, er det noget værd? Jeg mener, de virker til at være billige og har set flere steder hvor de bliver anbefalet til nystartende bl.a. pga. den høje sammenhæng mellem pris/kvalitet.

"folket" siger det samme..

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 18:44 
Urban Legend

Hvor stor er du (det sagde hun ås Igor) - der er helt sikkert nogle herinde der har noget lækkert til billi' penge du kan bygge op.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 18:46 
Urban Legend

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=11909
Image

950,- SEK og du er igang

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 19:05 
Urban Legend

For 7.000,- ville jeg lade den køre Bianchi stå som den er og købe noget lækkert brugt.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 19:25 
Trafikmutant

JA-hatten wrote:
Hvor stor er du (det sagde hun ås Igor) - der er helt sikkert nogle herinde der har noget lækkert til billi' penge du kan bygge op.

Jeg er 172 høj på 67kg med en skridtlængde på 83-84 :-)

Tak for hjælpen og råd fra alle, det er rart at blive taget godt i mod.

Jeg tror jeg vil følge jeres råd og lade appelsinen stå og lede efter noget lækkert brugt. Så kan jeg også få prøvet fixed af og se om det er så fantastisk som folk gør det ud til at være :-)

Jeg er godt nok på helt bar bund hvad angår 'hvad der er godt at gå efter', så jeg holder gerne tråden åben for yderligere råd og anbefalinger :-)

Jeg skal på (lovlig) cykeljagt/overtagelse om en måneds tid, såfremt jeg venter så længe , hvad skal jeg så gå igennem for at se om stellet er i god stand og/eller kvalitet?

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 20:18 
Urban Legend

Søg/kig lidt rundt herinde. Mange har stået i din situation, inkl mig selv. Se evt "pre cursa-tråden"

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 21:45 
Urban Legend

Ligesom dig, er jeg også nybegynder. Jeg har dog erfaret, at hvis man tager en gammel ramme, og bygger den om til noget fixed/singlespeed, så bliver det dyrt set i forhold til, at det stadig bare er en ombygning/conversion.

Hvis dit budget er på op til 7 jern, så ville jeg hellere gøre en af følgende 3 ting.

1) Køb en færdig ny banecykel fx en Dolan Pre Cursa til 4.000 + det løse. Det er det bedste du kan købe i den prisklasse, og du slipper for at bygge op fra bunden.

2) Byg en banecykel op fra bunden, hvor du starter ud med en baneramme og vælger alle delene ud.

3) Køb en brugt banecykel her på siden.

Ved alle 3 scenarier får du en "rigtig" banecykel, og ikke bare noget ombyg/halvombyg etc. Og du slipper billigere og bedre afsted med det end med dit Bianchi projekt.

Der er ikke noget galt med en ombygning, men med tiden vil du bare hellere have den ægte vare, især hvis du har så højt et budget som 7 jern.

Du kan evt. gå ned i Track bike shop og snuse lidt rundt og lade dig inspirere.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 21:58 
Urban Legend

Doctore wrote:
blahblah om banerammer

Det er en direkte dumt råd at anbefale en newbie at købe en baneramme, når han ikke engang ved om han vil køre fastnav.
Hvad er der galt med en conversion? Her kan han montere bremse(r) uden at bore i gaflen (og rammen, hvis han vil køre SS), bestille en boret gaffel eller køre med clamp-on. Det fine ved en conversion er jo netop at han har mulighed for at køre fastnav/SS og montere en hel gruppe, hvis han havde lyst til det.
Det rigtige cykelvalg er jo en ramme der passer til ens behov og hvis han først og fremmest vil køre SS, så er en baneramme et elendigt valg.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 22:06 
Urban Legend

jaydilla wrote:
Doctore wrote:
blahblah om banerammer

Det er en direkte dumt råd at anbefale en newbie at købe en baneramme, når han ikke engang ved om han vil køre fastnav.
Hvad er der galt med en conversion? Her kan han montere bremse(r) uden at bore i gaflen (og rammen, hvis han vil køre SS), bestille en boret gaffel eller køre med clamp-on. Det fine ved en conversion er jo netop at han har mulighed for at køre fastnav/SS og montere en hel gruppe, hvis han havde lyst til det.
Det rigtige cykelvalg er jo en ramme der passer til ens behov og hvis han først og fremmest vil køre SS, så er en baneramme et elendigt valg.

Du er sikkert en rigtig klog fyr Jaydilla, især hvis du forholdt dig til, hvad TS egentlig skriver.

failexander wrote:
Min oprindelige tanke var at prøve en fixie, men eftersom jeg har forstået at det skulle være svært med vertikale dropouts som denne har, har jeg lagt tanken på hylden (og prøver i stedet dette med et andet projekt).

failexander wrote:

Jeg tror jeg vil følge jeres råd og lade appelsinen stå og lede efter noget lækkert brugt. Så kan jeg også få prøvet fixed af og se om det er så fantastisk som folk gør det ud til at være

Manden vil have en banecykel, men føler sig begrænset af dropouts. Men da han nu har lagt appelsinen på hylden, er han klar til fixed. Så medmindre han er en troll, bør du vejlede ham i banecykler, for det er det han vil ha´.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 22:10 
Posenger

Hvis budgettet og lysten er til det så gå all in!

Bare sørg for at købe noget lækkert, så er der helt sikkert nogle herinde, der er friske på at overtage stumperne, hvis du bliver træt af det :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 1 hour