Jeg har måske været lidt sparsom med detaljerne for ikke at skæmme nogen væk..
Projektet består i en håndcykel a la denne:

Jeg har selv en lignende som bliver brugt dagligt, men den har ikke de bedste køreegenskaber. De bliver alle lavet til, at kunne tilpasses forskellige kørestole så der er mange indstillingsmuligheder, hvilken gør den ledløs. Derudover mener jeg generelt at der kan hentes væsentlige forbedringer ved at vælge andre og bedre komponenter. Ydermere er sådan er aftagelig håndcykel dyr, den ligger i et prisleje på 45.000 kr.
Nu har jeg fået sparet op til at skulle have en ny, men er sgu for nærig til at købe en færdigproduceret create-håndcykkel

Ideen er at få bygget en ramme efter mine mål, både kørestolen og mig selv, evt. af tornado tonny hvis han er frisk.. Jeg kender ikke til mulighederne for carbon, men de tiltaler mig heller ikke umiddelbart da stivheden og ikke vægten er i fokus. Det er en fordel at cyklen har en hvis vægt, ellers vil der ikke være nok vægt på forhjulet som jo er det der trækker.
Jeg har ikke fuld styrke i mine arme eller fingre, så derfor er det væsentligt at mindske friktionen. Heraf mit spørgsmål må belt-drive. Dernæst er der et temmeligt stort dødpunkt i kadencen, da begge pedal-arme peger i begge retninger. Det er nødvendigt for at kunne bevæge sig i et fornuftigt tempo, men dødpunktet kunne måske mindskes med en oval klinge.
Det optimale ville være en kombination, men som du selv skriver findes det ikke? :/
Her ender vi så ved mit spørgsmål, da jeg er nødsaget til at vælge én af de to. Det er et longshot, men måske der er en der har erfaringer med belt-drive.. og eller q-ring
Hjælp mig med at få et smil som det flotte mandfolk på billede