Fixie-king.dk • Vis emne - Aerycs hjul. Skal/Skal ikke?

Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
Dato og tid er 17. aug 2018 18:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 22. jan 2014 14:19 
Offline
Messenger

Tilmeldt: 31. mar 2011 21:59
Indlæg: 408
Når vi nu alligevel er i gang med at skrabe god karma sammen, så har jeg et sæt 88/60 kina carbon i Lyngby, samt et pladehjul/hed3 du kan kigge på i Lyngby.

El rey kommer med de relevante pointer (Siden hvornår er FK blevet ren gavebod af guldkorn!?!?)

_________________
Warning!
This bicycle has no brakes. Serious injury or death could result if used for riding on the road.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22. jan 2014 15:44 
Offline
Urban Legend
Brugeravatar

Tilmeldt: 24. jan 2010 22:45
Indlæg: 6572
JA-hatten skrev:
reidungsplid skrev:
carbon med dybde først spiller rigtig ind på farten/aero/etc. når man ligger på 40+ km/t?

Ja - kører man langsommere end 40, bruger man mere energi på korrigere end hvad hjulene giver i reduceret drag.


Det er lidt en forældet sandhed. Det er stadig rigtigt at man skal kører ret hurtigt for at effekten bliver mærkbar, men er er tilfælde som taler imod. Nu til dags er hjulene blevet meget mere stabile og hurtige ved ret høje Yaw-vinkler (op til 20 grader), pga. U-profiler o.l. Man kigger meget mere på at undgå pludselige skift i turbulens så den sideværts kraft er så proportional som muligt og det gør hjulene meget mere medgørlige. Mavic har i øvrigt lavet undersøgelser der påviser at man ikke bruger mere end 2% af sin tid uden for 20grader Yaw vinkler.

Ved vindstille forhold er der omkring 15W at spare fra et alm. Alu-hjulsæt til et rigtig hurtigt hjulsæt ved 50 km/t relativ vindhastighed. Det lyder måske ikke af meget, men kører du i en direkte modvind på 7 m/s = ca. 25 kmt og du selv kører 25 kmt, så svarer det til 50km/t relativ vindhastighed. Hvis du yder 250-300W på at kører 25kmt så er det 5-6% sparet energi. http://www.rouesartisanales.com/wp-cont ... nglish.jpg

Direkte modvind er dog ikke aerohjuls stærkeste pointe. Det er først når der reelt opstår yaw vinkler over 10 grader at de virkelig skinner igennem. Moderne aerohjul har meget mindre turbulens og separation ved sidevind og der kan derfor være meget større forskelle i drag når det scenarie indtræffer. Ulempen er dog stadig den noget større sideværts kraftpåvirkning, men som nævnt er mere medgørlig end tidligere.
Igen referer jeg til Mavic men disse tendencer gælder også for flere andre nyere hjul.
Billede
Man ser at traditionelle carbon hjul (grå linje) "stall'er" meget tidligere end nyere U-formede hjul (rød linje). Et traditionelt Alu-hjul har en meget mere konstant drag kurve for yaw-vinkler så ved 15grader yaw kan du lægge omkring 30% til de 15% fra tidligere og så snakker vi besparelser på omkring 45% + placebo!
I følge Mavic vil du kun komme ud for det 10%ish af tiden du kører, men stadig...
Dette diagram forklarer hvor meget af tiden man i følge deres undersøgelse kører ved forskellige yawvinkler.
http://www.slowtwitch.com/articles/imag ... unch13.jpg

Det er altså ikke når du har vinden lige i face du skal angribe men derimod når vinden står ind fra siden! :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22. jan 2014 16:09 
Offline
Urban Legend
Brugeravatar

Tilmeldt: 22. okt 2010 19:33
Indlæg: 2078
Geografisk sted: 2000
Det er verdensklasse læsning

_________________
...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22. jan 2014 16:45 
reidungsplid skrev:
Det er verdensklasse læsning


+ 1.000

Jeg elsker når Z-man får et tech anfald ;-)

Det overbeviste mig i hvert fald om, at jeg også skal have u profil, hvis jeg nogensinde skal have carbon…

EDIT: tobias; hvis du har tålmodighed til at se på alternativer til de hjul du linker til, så er der en rigtig spændende (dog temmelig lang) TRÅD på WW om kinahjul - særligt 38 mm farsportshjul.

Der er mange, der køber/tester dem, og kommer med løbende input vedr. hjulene. Ham trådstarteren har vist købt v-formede hjul. Men som tråden udvikler sig, er der også nogle, som køber u-formede hjul, og kommer med deres erfaringer med dem….

De bliver endvidere sammenlignet med Zipp, Enve og Boyd (som der vist er mange, der kører med i US). Farsportshjulene får helt overvejende rigtig positiv feedback. Jongløren deltager også i tråden og deler erfaringer ud….

Så vidt jeg har fattet i tråden, er der også nogle, der bare køber fælgene, og bygger noget op selv på egne nav/eger. Det er selvfølgelig også en mulighed, hvis du har mod på det...


Top
  
 
Indlæg: 22. jan 2014 23:23 
Offline
Vejkat
Vejkat
Brugeravatar

Tilmeldt: 28. nov 2013 13:12
Indlæg: 32
Det er lækker læsning. Much appreciated. FarSport 38mm virker som en god investering.

Billede

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22. jan 2014 23:27 
Offline
Urban Legend
Brugeravatar

Tilmeldt: 8. dec 2009 19:10
Indlæg: 10833
Fail. Der er ventilhætte på.

_________________
Husk at drikke vand, ellers dør du!

Sent from my Tamagotchi using Tapatalk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23. jan 2014 00:12 
Offline
Urban Legend
Brugeravatar

Tilmeldt: 22. mar 2012 16:44
Indlæg: 2992
Geografisk sted: 1902
Og warning-sticker

_________________
Færdselsregler er ondsindet propaganda opfundet af fodgængere og billister


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23. jan 2014 02:04 
Offline
Vejkat
Vejkat
Brugeravatar

Tilmeldt: 28. nov 2013 13:12
Indlæg: 32
el rey skrev:
Fail. Der er ventilhætte på.


vedel skrev:
Og warning-sticker


Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23. jan 2014 09:34 
tobias. skrev:

Det er lækker læsning. Much appreciated. FarSport 38mm virker som en god investering.



Hvis man kun vil købe fælgene, så koster de 158 USD pr. stk. Forsendelse til DK koster 35 USD for én fælg og 49 USD for 2 fælge. Dvs. i alt for 2 fælge inkl. forsendelse 365 USD (2.008 kr.), men...

Derudover kommer der et paypal gebyr på 4,5 %. Jeg går ud fra, at man betaler paypal gebyr af varerne og ikke også af forsendelsen. Så 158 USD x 2 = 316 USD

316 USD + 4,5 % = 330 USD

Forsendelse oveni: 330 + 49 = 379 USD (2.086 kr.)

Ikke nok med det, så kommer der jo også told og moms. Toldberegneren siger, at det giver 2.880 kr. i alt....


Top
  
 
Indlæg: 23. jan 2014 13:37 
Offline
Urban Legend
Brugeravatar

Tilmeldt: 24. jan 2010 22:45
Indlæg: 6572
tobias. skrev:
Det er lækker læsning. Much appreciated. FarSport 38mm virker som en god investering.


I følge min læsning skal man op i 50-80 mm fælge for at opnå de lave dragværdier ved sidevind. Meget af effekten udebliver ved lave fælge som 38mm. Fordelen er dog den lave sideværts påvirkning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23. jan 2014 22:41 
Zdrenka skrev:
tobias. skrev:
Det er lækker læsning. Much appreciated. FarSport 38mm virker som en god investering.


I følge min læsning skal man op i 50-80 mm fælge for at opnå de lave dragværdier ved sidevind. Meget af effekten udebliver ved lave fælge som 38mm. Fordelen er dog den lave sideværts påvirkning.


Men er det ikke rimelig svært, at holde fast i cyklen, hvis man kører i hård sidevind fælge i den størrelsesorden?

Jeg synes, at jeg har oplevet, at folk er rimelig presset i sidevind med fx de der Reynolds (er de ikke omkring 60-66 høje?).


Top
  
 
Indlæg: 23. jan 2014 23:07 
Offline
Urban Legend

Tilmeldt: 7. aug 2009 16:12
Indlæg: 1074
Geografisk sted: 2200
@Slagter: min erfaring, med Zipp 404 clincher pre-Firecrest, er, at der skulle være 10 m/s plus vind før det blev et problem. Og med de mere U-formede fælge burde problemet være mindre. De var 58mm høje. Og nu er du jo heller ikke ligefrem fjerlet bjergrytter, så du skal nok kunne klare dig med en 60mm fælg langt de fleste dage.

_________________
" - og at cykle ud i verden kun i ført spandex og VISA er en vild 1st world beruselse, man næsten skammer sig over."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23. jan 2014 23:26 
lynet skrev:

Og nu er du jo heller ikke ligefrem fjerlet bjergrytter



Billede


Top
  
 
Indlæg: 23. jan 2014 23:27 
Offline
Urban Legend
Brugeravatar

Tilmeldt: 11. jul 2009 22:16
Indlæg: 5604
Geografisk sted: Fuck you
Jeg har aldrig haft sidevindsproblemer med mine 404 FC.

_________________
ShowMeTheBike Blog
Kaptajn Webstore - Sadeltasker


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24. jan 2014 03:59 
Offline
Messenger

Tilmeldt: 31. mar 2011 21:59
Indlæg: 408
70 kg, 60 mm profil på forhjulet og har kørt ture med op til 12 m/s (ifg DMI) uden problemer. Blæser det en halv pelikan er det jo blot at skifte forhjulet til dit gamle træningshjul og så ellers bare komme af sted.

_________________
Warning!
This bicycle has no brakes. Serious injury or death could result if used for riding on the road.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24. jan 2014 09:58 
Offline
Urban Legend
Brugeravatar

Tilmeldt: 22. okt 2010 19:33
Indlæg: 2078
Geografisk sted: 2000
Nu vi er igang.
Jeg har kørt 60/80 med 70kg dagligt over flere måneder hen over sommeren. Set i bakspejlet, skulle jeg ha skiftet. Man turde aldrig at slippe styret, piv irriterende. Der er 38 en del bedre

_________________
...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24. jan 2014 12:36 
Offline
Urban Legend
Brugeravatar

Tilmeldt: 5. maj 2009 19:12
Indlæg: 3717
Geografisk sted: Havnen
lynet skrev:
Og nu er du jo heller ikke ligefrem fjerlet bjergrytter, så du skal nok kunne klare dig med en 60mm fælg langt de fleste dage.


Billede

_________________
Baby if you lipslide my rail i will tap your butterbox


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24. jan 2014 18:38 
Offline
Urban Legend

Tilmeldt: 7. aug 2009 16:12
Indlæg: 1074
Geografisk sted: 2200
Det er ingen skam ikke at ligne en anorektisk tændstikmand :)

_________________
" - og at cykle ud i verden kun i ført spandex og VISA er en vild 1st world beruselse, man næsten skammer sig over."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24. jan 2014 18:55 
lynet skrev:
Det er ingen skam ikke at ligne en anorektisk tændstikmand :)


83 kg og på vej ned…. ;-) men korrekt, fjerlet er jeg ikke :lol:

Men godt at høre, at man ikke bliver blæst omkuld med høj profil. Der er jo også et stykke fra mine 83 og ned til Reidungsplids 70. Derudover kommer jeg sgu nok ikke til at køre 60/80 mm lige foreløbigt, selvom det ser baws ud….


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team