Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
Dato og tid er 27. maj 2018 17:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: South Habour
Er det bare mig eller lamer det Hope nav ikke ret meget? Jeg tror jeg ville blive irriteret over det.

Urban Legend

Geografisk sted: Østerbro
så kører du for meget frihjul.

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: 1902
Slagterhunden skrev:
Jeg kan slet ikke abstrahere fra de der skodtoner i baggrunden….

Er hunden Medina-hader?!

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: South Habour
drøn skrev:

Det er en stor mistforståelse at man skal pedalere hele tiden som man gør på fastnav.

Fakenger
Brugeravatar

Tænkte jeg lige ville tilføje et par småting:

DT180+240+340 og CK er de eneste der ikke har pawls/paler, de har et uopslidligt og über pålideligt ratchet system, ses her:
(*Extralite bruger også dette system.... men hvem køber extralite nav...)

Illustration af de 2x 72 tænder (CK) der bider sammen når man træder (mellem gummiring og fjeder)
Billede

På den måde er der ingen chance for, at kun halvdelen af mekanismen har bidt sig fast ved et tråd og lortet derefter kammer over.

Alle andre nav og freewheels virker med paler - tag et hvilket som helst hope/shitmano/profile/evt. nav og drej kassettebody'en meget langsomt bagud og man vil kunne høre hvordan de 3/4/5/6 paler ikke klikker tilbage samtidig. Hvis der er meget fedt i navet kan man ikke høre det..

I den virkelige verden har mange nav jo vist sig at virke fint alligevel, og CK og DT er jo også slået på andre parametre som vægt, pris og rullemodstand.. dog ville jeg pege på DT180 eller R45 ceramic som mine valg til et top notch hjulsæt

Lyden af navet kan forresten justeres alt efter hvor meget og hvor tykt fedt der kommes i mekanismen i navet..

Helmut skrev:
drøn skrev:

Det er en stor mistforståelse at man skal pedalere hele tiden som man gør på fastnav.

Ikke at vi skal gøre en diskussion ud af det her, men det er seriøst misforstået i min verden. Det er netop sådan det skal være...!

Urban Legend

Geografisk sted: 2200
Lige et par svar på de mange steder jeg er nævnt her.

1: DT Swiss 240 er så stille som man vil have dem. Lige pt. skal de have lidt mere fedt, for de larmer lidt for meget til min smag. Det kan, ligesom på eks. Zipp og alle andre jeg har prøvet, justeres med mængde og drøjde af det fedt man putter i.

2: Mit hjulsæts holdbarhed:

Ja, jeg strikkede dem selv op og fik dem i første omgang spændt op osv. ude hos Cycling Concept i Lyngby efter anbefaling fra CSA (som resulterede i en god pris - 500 kroner for første opspænding og efterfølgende opretning efter et par ugers brug). Det holdt ok, men jeg har fået dem rettet til en enkelt gang mere. Hos Soigneur. Og der har ikke været så meget som et problem siden. Jeg vejer vel 100k med fuld cykeltøj på, og de har fået tæsk. Også på crosseren. Cirka 1000-1200 kilometer siden da.

Med håndbyggede, skal det lige tunes lidt ind, og de fleste hjulbyggere havde nok anbefalet mig at vælge lidt kraftigere eger end Sapim Laser. Især i driveside bagpå. Men altså: de holder fint, og tanken om at man kan servicere navet nærmest uden værktøj er virkelig tiltalende.

Slagter, hvis du skal køre både ræs og træning på dine highend-hjul, så køb det der holder bedst og er nemmest at servicere. Og som giver stivest diller.

Hvis min konto var uudtømmelig, så ville jeg have følgende at køre på:

Hjulsæt 1 - regn/vinter-træningshjul:
Mine nuværende. H Plus Son 32H på DT Swiss 240 med Sapim Laser eger.

Hjulsæt 2 - strandvejshjulsæt/godt vejrs-træning og løb:
November Rail 52 clincher, White Industries T11, Sapim CX Ray

City Banger

lynet skrev:

Mine nuværende. H Plus Son 32H

Hvordan ser de egentlig ud nu hvor du har bremset på dem?

Urban Legend

megl skrev:
lynet skrev:

Den sorte overflade forsvandt efter 50 km i regnvejr....

Super fedt med så mange gode input.

Indledningsvis var jeg nok mest til enten DT eller WI. Men med så mange og vedholdende stemmer og argumenter for CK, er jeg nu virkelig blevet varm på den mulighed også. Prisen på CK er dog stadig et problem. Men med 20-30 års forventet brug, er det jo en lille investering... De er bare ikke lige så flotte som WI, synes jeg :-/

EDIT: Men hvis man alligevel er oppe i CK prisniveau, så kan man jo lige så godt overveje sort røjs også og støtte noget europæisk, selvom det der "R" ser lidt fjollet ud....

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: Havnen
Holla hvis du skal have noget med fra USA!

Messenger

Geografisk sted: Gammel
Mack nav.. Jeg har bane versionen og de er virkeligt lækre! Prisen er heller ikke helt hen i vejret og de bliver lavet i polen :) Ventetiden er så bare lidt frustrerende.

Stærkt indlæg NJC.

Kan du ikke lige prøve at uddybe dette?

NJC skrev:

I den virkelige verden har mange nav jo vist sig at virke fint alligevel, og CK og DT er jo også slået på andre parametre som vægt, pris og rullemodstand.. dog ville jeg pege på DT180 eller R45 ceramic som mine valg til et top notch hjulsæt.

Hvis CK nav er gode nav, og man vælger et med keramiske lejer, burde det så ikke rulle godt?

City Banger

lynet skrev:
megl skrev:
lynet skrev:

Den sorte overflade forsvandt efter 50 km i regnvejr....

Men bliver det grimt eller ligner det bare en almindelig sort fælg med blank alu bremse-bane?

Urban Legend

megl skrev:
Men bliver det grimt eller ligner det bare en almindelig sort fælg med blank alu bremse-bane?

Det er ikke mega-smooth. Man kan godt ane at der engang har været maling ifht hvor skarp kanten er mellem det blanke og det sorte. Snupper lige et billede i morgen.

Urban Legend

HøjTryk skrev:
Mack nav.. Jeg har bane versionen og de er virkeligt lækre! Prisen er heller ikke helt hen i vejret og de bliver lavet i polen :) Ventetiden er så bare lidt frustrerende.

han bruger vist novatec kassettehus. til den pris/ventetid/kvalitet vil jeg gerne have et federe hus.

City Banger

lynet skrev:
Snupper lige et billede i morgen.

Fedt!

Fakenger
Brugeravatar

Slagterhunden skrev:
Stærkt indlæg NJC.
Kan du ikke lige prøve at uddybe dette?
NJC skrev:
I den virkelige verden har mange nav jo vist sig at virke fint alligevel, og CK og DT er jo også slået på andre parametre som vægt, pris og rullemodstand.. dog ville jeg pege på DT180 eller R45 ceramic som mine valg til et top notch hjulsæt.

Hvis CK nav er gode nav, og man vælger et med keramiske lejer, burde det så ikke rulle godt?

Joo, når bare man træder rundt er det et relativt lille system af lejer, som holder én tilbage. Men når man triller i friløb har mekanismen i CK en ulempe ved at være så bomb proof - 45 tænder glider over hinanden for hvert klik. I WI er det bare 3 paler/tænder der mødes for hvert klik. Der må være forskel, men CK har sikkert gjort rigtig meget for at gøre r45 til low drag. Mine erfaringer bygger kun på deres classic nav med 72 klik+masser af forseglinger; lige meget hvor mange km jeg trådte i dem blev de aldrig low drag. :) Men et teknisk mesterværk, holder af denne gamle service video:

Fairwheelbikes skrev:

Chris King R45

Basic servicing of the Kings is really easy to do, but unfortunately bearing replacement and full servicing requires special bearings and tools which many shops do not have on hand.

Er der nogen butikker i Kbh, der servicerer og skifter lejer på CK?

Spandex prinsesse
Brugeravatar

Geografisk sted: 22oo
Benben

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]