Fixie-king.dk • Vis emne - Valg af high-end nav til hjulbyg

Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
Dato og tid er 17. aug 2018 18:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Simba skrev:

Royce

Billede

Billede

Billede

Derfor

Lækre billeder Simba…

Nu flytter jeg lige dette over i en anden tråd, så hjulbyg tråden ikke bliver alt for forurenet.

Jeg har brugt en del tid på at læse reviews af high-end nav på markedet. Udover en helt nyopdateret artikel på fairwheelbikes og tråde rundt omkring på forskellige fora, har jeg fundet lidt hos DCRwheels også.

Det der er tendensen hos amerikanske fairwheelbikes er, at de roser produkter fra deres eget land til skyerne. Fx er de meget begejstrede for Chris King og White Industries. Hvorimod de ikke har meget fidus til fx DT Swiss 240, hvilket de angiver som et gennemsnitligt navsæt, og Royce har de slet ikke med i deres anmeldelse.

De er tilgengæld ret begejstrede for Tune og til dels også Extralite.

Engelske DCRWheels har blandt andet CK, WI og Royce med. Men har til gengæld ikke Tune og Extralite med. Men på trods af, at de vist har en finger med i spillet i designet af Royce nav, så virker det lidt som om, de faktisk er mest begejstrede for White Industries, da de både er billigere, har større og mere decentrale flanger og i deres øjne er flottere.

Nogen tanker om dette?

Urban Legend

Geografisk sted: Skjoldungen
Det der spørgsmål bliver du lige nødt til at omformulere så vi ved hvad du spørger om.

Urban Legend

Geografisk sted: Østerbro
royce er pæne og tunge, WI ligner lort, CK er lidt soso, men dyre.
køb hope eller DT. :wink:

den amerikanske skole er tung/solid og meget skinnende.
den europæiske er let og grim.
den engelske er et sted derimellem.

hvad med shimano?

Simba skrev:
Det der spørgsmål bliver du lige nødt til at omformulere så vi ved hvad du spørger om.

Det jeg søger er nogle input/overvejelser vedr. high-end navtyper. Primært dem, som forhandlerne/hjulbyggerne i mine to links omtaler, da det umiddelbart er de mest anvendte/pålidelige nav. Lidt a la hvad drøn har svaret.

Jeg ved, at du er fan af Royce. Men hvis du skulle vælge et lidt billigere eller lettere alternativ, hvilket ville du vælge og hvorfor.

EDIT: Det der irriterer mig lidt ved Royce er, at udover de naturligvis er de dyreste, så skal du lige af med 160 GBP (1.437 kr.) for et sæt QR.

@drøn
Jeg kører campa. Så jeg synes, det ville være fjollet at køre shimano nav med campa body (hvis det overhovedet kan lade sig gøre). Så kan jeg lige så godt vælge det bedste campa record navsæt og strikke op. Desuden appellerer Shimanos design ikke til mig.

Senest rettet af Slagterhunden 18. jan 2014 23:20, rettet i alt 1 gang.

Urban Legend

Slagterhunden skrev:
Simba skrev:

Det jeg søger er nogle input/overvejelser vedr. high-end navtyper. Primært dem, som forhandlerne/hjulbyggerne i mine to links omtaler, da det umiddelbart er de mest anvendte/pålidelige nav. Lidt a la hvad drøn har svaret.

Jeg ved, at du er fan af Royce. Men hvis du skulle vælge et lidt billigere eller lettere alternativ, hvilket ville du vælge og hvorfor.

@drøn
Jeg kører campa. Så jeg synes, det ville være fjollet at køre shimano nav med campa body (hvis det overhovedet kan lade sig gøre). Så kan jeg lige så godt vælge det bedste campa record navsæt og strikke op. Desuden appelerer Shimanos design ikke til mig.

Ok, drøn forstod det meget bedre end mig, og jeg synes også at han faktisk rammer hovedet på sømmet, men de æstetiske overvejelser kommer også an på resten af cyklens udtryk.
Er det pure race=DT.
Er det stålramme og tb14=WI.
Er det letvægt-og-carbon=Tune.
Er det uendeligt mange km=CK.
Er det et rent byg (F. eks. fuld campa og 3T)=Record.

Edit: Jeg siger ikke at Royce er opnåeligt. De er bare det lækreste jeg har set.

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: Havnen
Jeg har Hope Pro2 og dem er jeg sygt glade for. De ruller helt vildt godt - og ideen om hvor lette de er at servicere kan jeg godt lide.

Super gode input drenge ;-)

Keep ´em coming…

Mht. cyklens udtryk, som Simba nævner, så bliver det nok Renotto stålramme og noget ´neser carbonfælg; højden har jeg endnu ikke besluttet mig for...

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuck you
Tror du skal holde dig fra de helt lette ala. Tune og Extralight da du kører for meget til dem.

Jeg vil melde mig på Hope holdet, da de skulle være bombesikre og røv nemme at skifte lejer på. Ellers Record.

Urban Legend

^
This

Indtil videre har I anbefalet 3xHope, DT og Campa.

Jeg har allerede et Campa Record bagnav, som sad på mit crashede hjulsæt, så det skal helt sikkert strikkes op på et eller andet igen.

Jeg ved ikke hvorfor, men Hope tiltaler mig bare på en eller anden måde ikke. Det får bare ikke dilleren op hos mig.

DT er ret lækre, synes jeg, og bliver omtalt godt alle steder. Fairwheelbike har ikke noget imod dem, men er heller ikke specielt stor fan - jeg forstår ikke helt hvorfor. Men valget kunne godt lande her.

Jeg kan dog i modsætning til drøn ret godt lide designet på WI T11. Jeg har tidligere spurgt vedr. friløbskrans til banehjul, og der anbefalede alle også WI. Og DCRWheels kan også ret godt lide dem. Så WI er også et godt bud.

Når det er sagt, så kan jeg ret godt lide denne kommentar:

Simba skrev:

Er det uendeligt mange km=CK.

Hvilket også ret godt er i tråd med:

Captain P skrev:

Tror du skal holde dig fra de helt lette ala. Tune og Extralight da du kører for meget til dem.

Hmm…

Whatever skrev:

Decisions decisions

Senest rettet af Slagterhunden 18. jan 2014 23:22, rettet i alt 1 gang.

Urban Legend
Brugeravatar

Så køb hvad der får dilleren til ar stritte mest! (CK)

Captain P skrev:
Så køb hvad der får dilleren til ar stritte mest! (CK)

WI måske... :| :oops:

Men jeg aner jo ikke en skid andet, end hvad jeg har læst. Og min erfaring er, at folk herinde ved meget mere om teknik og dele, end jeg selv gør.

Det kan også være, at det hele bare er en stor omgang flueknepperi og at jeg ikke ville kunne mærke forskel alligevel, og at jeg skal lade være med at spilde folks tid med overflødige indlæg/tråde :D

Jeg kan bare godt lide tanken om et navsæt, der kan overleve fælg efter fælg, og som man kan bygge op igen og igen med nye fælge, og som først giver op efter 20-30 år, hvis man ellers vedligeholder lejerne. Det kan godt være, at det så er CK, jeg skal have fat i. Men mit indtryk er i hvert fald, som drøn også skriver, at de amerikanske generelt er solide og holdbare….

Urban Legend
Brugeravatar

Helt enig WI er pure sex!

Min erfaring fra landevejen mht håndbyggede hjul, hvilket jeg har været et par stykker igennem, er at fælgen har meget mere at sige end nav. Men glem nu ikke placeboeffekten som er et af de vigtigste parametre!!

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: Havnen
Vi skal lige huske at Slagterhunden er typen der har babyblå Raybans og er uddannet yachtskipper. Så smid alle jeres rationelle forslag ud af vinduet - vi har her at gøre med en mand der sprænger alle rammer for hvad en mand kan tillade sig.

Gå efter CK Slagter - det er lige dig!

S.Anker skrev:
Vi skal lige huske at Slagterhunden er typen der har babyblå Raybans og er uddannet yachtskipper. Så smid alle jeres rationelle forslag ud af vinduet - vi har her at gøre med en mand der sprænger alle rammer for hvad en mand kan tillade sig.

Gå efter CK Slagter - det er lige dig!

Billede

@Patrizz

Hvis placeboeffekt ikke havde nogen betydning, så ville der ikke være mange tråde/diskussioner på FK :lol:

Urban Legend

Geografisk sted: Nord for Nordkap
er godt klar over at det ikke helt kan sammenlignes... men jeg har kørt små 10.000km på et WI Eno ecentric (Fastnav) og det kører stadig som var det nyt og dvs SMOOOOOOTH!

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: Et bedre sted
Frit valg havde jeg taget Phil. - Phil er det eneste nav, det ikke har lykkes mig at smadre på gaden.
Billede
http://www.totalcycling.com/a-z/hubs/hu ... FSA_F.html

Billede
http://www.totalcycling.com/a-z/hubs/hu ... CS_RD.html

Billede
http://www.totalcycling.com/a-z/hubs/hu ... E_LTD.html
Sort sæt Royce på bud til 300£

Totalcycling er i UK så indenfor toldmuren.

Urban Legend
Brugeravatar

Jeg synes også en væsentlig faktor kan være friløbslyden, altså volumen. Det er meget forskelligt hvad folk er til. Hope, CK og DT plejer da at være ret høje ikk?

Urban Legend
Brugeravatar

Zdrenka skrev:
Jeg synes også en væsentlig faktor kan være friløbslyden, altså volumen. Det er meget forskelligt hvad folk er til. Hope, CK og DT plejer da at være ret høje ikk?

DT er ifølge Lynet ligeså stille som en Schweizisk bankdør.

Whatever; du får lige en stående ovation for at linke til sort Røjs til forholdsvis billige penge (meget fristende).

Når du i øvrigt skriver, at du har smadret flere nav på gaden, hvilke fabrikater drejer det sig så om? Og er det så egerne, der er poppet ud af flangen? Eller er det lejerne, der er gået? Og er det bare generelt slid? Eller manglende vedligehold?

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]