Først og fremmest et kæmpe big-up til Yangyang der uden at blinke lånte mig for flere penge carbon udstyr end jeg får i månedsløn, det er godt nok tillid og overskud, jeg står i evig asti gæld til dig
Så også et big-up til Zdrenka for at have balls til at få et løb op og står uden nogen faste fixie boiz til at klappe ham på skulderen undervejs, det viser mod og vilje.
Lørdag startede med jeg vågnede da Hatten ringende på min dørtelefon en halv time før planlagt så jeg åbnede med semi-tømmermænd. Så kom Lykkeberg med sin vilde Saab 900 med tagboks! Vi splittede cyklerne ad i atomer og begyndte vores episke rejse mod Jylland, jeg tilbød at kører til Odense men blev afvist og hvis det ikke er et ok til at tage sig en køre-øl ja så ved jeg ikke hvad der er!
Så hatten og jeg gik i gang med at dele den ramme jeg havde taget med, jeg mener jeg drikker 6 – max 8 øl på vej til Vejle hvor vi stopper for at få rigtig banerytter morgenmad 20 stk Mcnuggets med sennep, herefter tager jeg mig en lur så jeg er klar til at møde de andre frisk og klar i Hammel.
Da vi ankommer til Hammel er de andre spontantours flexi boyz i gang med at fede den og se Giro, de har dog noget video af de loller rundt på nogle stigninger der er uden for kategori. Vi får spist nogle pølser, hakkedrenge og kartoffel salat og gør os klar til at kører til målområdet i udkanten af Århus.
Da vi kommer til ruten blæser det forholdsvis kraftig og folk bliver nervøse og begynder at skifte ned til lavere gear og andet fjol og lol. Jeg lader mig til dels på virker og skifter ned fra 48x13 til 48x14, hvilket skulle vise sig at være den bedste beslutning den dag.
Ruten tager sig ud som følger, første sving er blødt og leder ind til en kort side med stigning på, så er der et skarpt sving ind på den bagerste langside med hård modvind og rigtig mange uhyggeligt store pothols, det tredje sving er skarpt igen og leder ind på en lille nedkørsel med sidevind, det sidste sving er langt og blødt hvor man får rigtig god medvind til det lange lige opmål uden nogen pothols.
Løbet begynder med rullende start, folk er tændte og kigger på hinanden hele tiden, jeg kommer først ind i andet sving og ud i modvinden, jeg træder igennem for at se hvem der vil med Oscar går med som den eneste og vi slår hul ned til Anker, Husum og Lykkeberg. Oscar og jeg finder hurtigt en god rytme og vi får slået et godt hul, og kører alene over målstregen da der er 10 omgange tilbage, da vi drejer ud i modvinden tager Oscar føreringen men drejer for langt til højre og rammer kantsten så han flyver af cyklen og vælter rundt, jeg når lige at gå clear af hans baghjul og kigger mig over skulderen med det samme og ser han er i gang med at sætte sig på cyklen igen uden at blinke, jeg vinder mellem sprinten og beslutter at holde speederen i bund og se hvad der sker, jeg begynder at lappe nogen af de andre deltager og når jeg kigger mig tilbage kan jeg ikke længere finde ud af om det er folk jeg har lappet eller folk der forfølger mig jeg kan se i mørket så jeg bliver bare nød til at give den max gas. Med 5 omgange igen begynder jeg ikke at kunne føle mine hænder og alt inden i mig skriger at jeg skal ud af droppet men jeg nægter og bliver dernede, på 4 omgang bliver jeg hentet af Lykkeberg og Oscar, jeg slår ud og anerkender at jeg nu må ligge på hjul hvis jeg skal have en chance for at komme med hjem, men i stedet for at kører forbi mig sænker de farten så jeg kan nå med op på Lykkebergs hjul, på de 3 næste omgange falder farten helt vildt fordi der ikke er nogen der vil fører, så ringer Simon med klokken for sidste omgang og farten eksplodere Oscar er først mand der forsøger at rykke væk på modvindsstykket og det lykkes ham og Lykkeberg at sætte mig med 20 meter og jeg tænker bare ”fuck, alt er tabt” men opdager så til min forundring at de ikke trækker igennem så inden vi er ude af modvindsstykket får jeg lukket hullet og vi kører samlet ned mod opløbet i voldsom fart, Oscar åbner op med over 500 meter igen og Lykkeberg sætter efter jeg træder med alt hvad jeg har og jeg slår helt ud til venstre og beslutter ikke at tage noget hjul men at kører sprinten for mig selv, først kommer jeg forbi Lykkeberg 30 meter efter tager jeg Oscar og så har jeg vundet Dark Jutland Crit.
Da det er blevet ordentlig koldt mens vi har kørt er folk tændte på at komme afsted, så vi samles til en super hurtig tak for i kom tale, også kører vi ind mod midtbyen hvor Ankers homie har en lejlighed vi kan klæde om i, det viser sig så at der er blevet taget øl med så vi får også en øl i lejligheden og stemning stiger igen helt vildt, herefter følger en heftig bytur i Århus med utallige jægerbombs og flaskeøl på et rigtig hyggeligt diskotek der hedder ”Frederik”, dagen derpå mødes vi på Århus cyklebane og prøver det, min personlige indsats bestod af 5 omgange i mildt tempo da min krop ikke rigtig magtede noget som helst efter 20+ jægerbombs. Kl17 søndag blev der sagt farvel og krammet og så begyndte vi at kører hjem mod København.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)