Tid til et trick mere.
Da jeg skulle skifte lejer i mine Miche Primato opdagede jeg hvor svært det åbenbart skulle være. Problemet er at fordi navet har et meget slankt profil på midten er der ikke plads til det slå direkte på lejet inde fra hvis man have det ud. Det var desuden specielt svært fordi lejerne havde siddet så længe at der var dannet korrosion. Great.
Når man har fjernet aksler og osv. ser det sådan ud.

Jeg fandt så på at lirke en kædelink stump ind som så ville vile på den inderste lejering. Disse er hærdede og derfor ret stærke. Denne kunne jeg så slå på med en 10mm aksel/rør fra den anden side. Dette vil med sikkerhed beskadige lejet yderligere, så når man gør dette er der ingen vej tilbage.
Her ses kædelinket inde på indersiden.

Hvis et link knækker så prøv med 2 næste gang. Brug gerne den yderste del af kædelinkene da disse er lidt tykkere. Sørg også for at din mejsel har så stor en diameter som det nu er muligt at få ind.

Så kom lejerne ud. Hvis det lugter lidt brændt er man sikker på at der har været korrosion, da der så har været meget friktion!

NDS vs. DS. Driveside er klart det mest slidte. Belastingen er meget større her på grund af hjulets dishing og naturligvis belastingen fra transmissionen. Drive-side lejet havde tosset meget play i sig til sidst. De er desuden, som det ses kun forsejlet i den ene side. Dette skulle eftersigende holde dårligere på fedtet og forkorte levetiden en smule. Sort eller helt manglende fedt er en klar indikation af et slidt leje.

De nye lejer er kvalimærket SKF med model nummer 6001-2RSH (standart hedder bare 6001-RS).

Når man skal slå lejer i er det vigtigt kun at slå på den yderste lejering og her er en topnøgle i den rigtige størrelse ideel til opgaven. Små slag, og så forsigtig arbejdet lejet lige ned i skålen. Slå fx. i små cirkler rundt på topnøglen.
Nyd nu følelsen af hjul der føles som nye!