Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
It is currently 18 Jun 2013, 08:29

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: Cowboytråden
PostPosted: 31 Jan 2012, 21:51 
Vejkat
Vejkat

drøn wrote:
Skær fire slidser i enden af pinden og åben enden lidt op. så kan du ramme skålen hele vej rundt og slå den helt lige ud.

+1
Så har man jo nærmest Park Tools Race Remover

Image

Profile  

PostPosted: 18 Mar 2012, 23:38 
City Banger

Som posted i SPAM +

Image

jeg synes at vi skal have nogle gode ideer til DIY-ting

DIY site: http://hackaday.com/tag/bike/

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: 07 Apr 2012, 18:08 
Urban Legend

Nogen der har et trick til at få genstridige klistermærker til at give slip? Jeg prøver at fjerne nogen fra et Ellipse-hjul, men de tager livet af mig.

Profile  

PostPosted: 07 Apr 2012, 18:10 
Carbonminister

Rensebenzin, og hvis det ikke virker, Acetone..

Simba wrote:
Jeg har brug for flere kilometre i benene, ikke flere dimser.

Profile  

PostPosted: 07 Apr 2012, 18:40 
Urban Legend

inspektøren wrote:
Nogen der har et trick til at få genstridige klistermærker til at give slip? Jeg prøver at fjerne nogen fra et Ellipse-hjul, men de tager livet af mig.

Start med en hårtørrer.

Profile  

PostPosted: 07 Apr 2012, 20:23 
Urban Legend

Tak. Det prøver jeg.

Profile  

PostPosted: 08 Apr 2012, 17:29 
Urban Legend

Varme og benzin gjorde tricket. Tak for hjælpen, d'herrer. Ellipse er fandme et smukt hjul, når først mærkerne er kommet af.

Profile  

PostPosted: 10 Apr 2012, 23:20 
Urban Legend

Get your cheap cycle computer to display cadence

As I've just spent a few moments doing this I thought I'd share it with you all: (if you're riding fixed) how to get any old cheap cycle computer to display cadence, without having to attach things to your crank arms or anything (maybe people like attaching things to their crank arms, I don't know).

When you're setting the wheel circumference (assuming for the purposes of this that it is input in mm, if not a further straightforward conversion will be required), input the value given by the following formula:

(Sprocket teeth ÷ chainring teeth) x (number of mm in chosen display unit ÷ 60)

i.e. if your display is in mph then "number of mm in chosen display unit" is 1609344 as there are that number of mm in 1 mile (apparently) and for kms then it's 1000000; the dividing by 60 is the conversion from hours to minutes to give rpm.

Then as your cadence is likely to go into 3 figures, and cycle computers don't have a 3-figure display, you will want to divide this number by 10 so at 120rpm the display will read 12.0 usw.

This has the advantage of being able to easily reset the computer to give speed/distance etc. simply by resetting the wheel circumference to its true value, and you can leave the magnet and sensor where they are on the front wheel (n.b. this only works if your `sensed' wheel and your driven wheel are the same circumference!) It is interesting to note that the figure you input depends only on your ratio (and the unit conversions) and is independent of wheel circumference, which makes sense if you think about it but also takes a bit of getting your head around! (or it did for me at least!)

Profile  

PostPosted: 15 Apr 2012, 19:29 
Urban Legend

dax wax - den røde af dem - er fremragende som fedt hvis fx saddelpinden på beateren skal have lidt lækkert.

Profile  

PostPosted: 31 May 2012, 20:47 
Urban Legend

Tid til et trick mere.

Da jeg skulle skifte lejer i mine Miche Primato opdagede jeg hvor svært det åbenbart skulle være. Problemet er at fordi navet har et meget slankt profil på midten er der ikke plads til det slå direkte på lejet inde fra hvis man have det ud. Det var desuden specielt svært fordi lejerne havde siddet så længe at der var dannet korrosion. Great.
Når man har fjernet aksler og osv. ser det sådan ud.
Image

Jeg fandt så på at lirke en kædelink stump ind som så ville vile på den inderste lejering. Disse er hærdede og derfor ret stærke. Denne kunne jeg så slå på med en 10mm aksel/rør fra den anden side. Dette vil med sikkerhed beskadige lejet yderligere, så når man gør dette er der ingen vej tilbage.
Her ses kædelinket inde på indersiden.
Image
Hvis et link knækker så prøv med 2 næste gang. Brug gerne den yderste del af kædelinkene da disse er lidt tykkere. Sørg også for at din mejsel har så stor en diameter som det nu er muligt at få ind.

Image
Så kom lejerne ud. Hvis det lugter lidt brændt er man sikker på at der har været korrosion, da der så har været meget friktion!

Image
NDS vs. DS. Driveside er klart det mest slidte. Belastingen er meget større her på grund af hjulets dishing og naturligvis belastingen fra transmissionen. Drive-side lejet havde tosset meget play i sig til sidst. De er desuden, som det ses kun forsejlet i den ene side. Dette skulle eftersigende holde dårligere på fedtet og forkorte levetiden en smule. Sort eller helt manglende fedt er en klar indikation af et slidt leje.

Image
De nye lejer er kvalimærket SKF med model nummer 6001-2RSH (standart hedder bare 6001-RS).

Image
Når man skal slå lejer i er det vigtigt kun at slå på den yderste lejering og her er en topnøgle i den rigtige størrelse ideel til opgaven. Små slag, og så forsigtig arbejdet lejet lige ned i skålen. Slå fx. i små cirkler rundt på topnøglen.

Nyd nu følelsen af hjul der føles som nye!

Profile  

PostPosted: 31 May 2012, 20:55 
City Banger

Super lækkert Simon. Det viser at man kan komme langt med almindeligt værktøj og snilde.

"I mean, shes fake a fuck, and I wouldnt wanna date a chick like her. But id bone her." -flapperkyle @ youtube

Profile  

PostPosted: 31 May 2012, 21:04 
Urban Legend

Helt sikkert. Man skal ikke bare give op ;)

Glemte i øvrigt at nævne at man skal huske FEDT, FEDT og FEDT når man samler igen. Tør det gamle beskidte fedt og skidt væk og giv nyt fedt. Dine nav vil kysse dig for det.

Profile  

PostPosted: 07 Jun 2012, 14:58 
Messenger

Efter Zdrenkas cowboy trick fik jeg lyst til at sætte nye lejer i mit forhjul det var dog lettere sagt end gjort da min aksel sidder over drevet godt fast. Nogen der har et trick til at få en aksel ud? :)

Profile  

PostPosted: 08 Jun 2012, 12:17 
Urban Legend

faxe-kondi wrote:
Efter Zdrenkas cowboy trick fik jeg lyst til at sætte nye lejer i mit forhjul det var dog lettere sagt end gjort da min aksel sidder over drevet godt fast. Nogen der har et trick til at få en aksel ud? :)

Du skal løsne møtrikkerne.... :roll:

Hvad sidder fast mere specifikt? :)

Last edited by Zdrenka on 08 Jun 2012, 14:04, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 08 Jun 2012, 13:47 
Messenger for life!

Miche har løs aksel modsat de fleste andre...mvh

Profile  

PostPosted: 08 Jun 2012, 14:22 
Messenger

Selve akslen som konus og bolten/track nut er spænt på jeg har selvfølge fjernet konus og track nut i den ene side. Vil nemlig gerne skifte både kuglelejer og aksel da den har slået sig lidt :)

Edit: navet er noget no-name

Profile  

PostPosted: 08 Jun 2012, 14:25 
Urban Legend

Hmm. Større hammer?
Har du også fjernet lejecover og lejeland?

Profile  

PostPosted: 08 Jun 2012, 14:41 
Messenger for life!

Miche har løs aksel, i modsætning til de fleste andre, som har en kegleform mellem lejerne...hvis du ikke skal bruge de nuværende lejer, ville jeg skrue en gammel møtrik på, for at skåne gevindet på akselen, og så give den en på goddagen. Mvh

Profile  

PostPosted: 11 Jun 2012, 17:00 
Messenger

Hjælp til centrering af hjulet.

Har ofte (mest på conversions) haft problemer med at skrue baghjulet lige på. Specielt fordi man står der og skal holde kæden stram, samtidig med man skal holde hjulet lige, og spænde møtrikken.

fandt en korkbrik (sådan en man bruger til sandpapir) i værktøjskassen og skar et hjørne af.

Image
Image

Sætter så hjulet og kæden på så det den sidder slapt

Image

Tager så kork stykket og sætter mellem sadelrøret og dækket så det sidder i spænd. Man kan med fordel rulle hjulet frem så den sætter sig mere i spænd, og derved strammer kæden endnu mere.

Image

Så kontrollere man at det sidder helt lige, og strammer møtrikkerne. Så nemt :)

Image

drøn wrote:
Hvis han ikke havde haft nosser var han jo ikke havnet i situationen i første omgang. :roll:

Last edited by CRee on 11 Jun 2012, 17:22, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 11 Jun 2012, 17:21 
Messenger

..

drøn wrote:
Hvis han ikke havde haft nosser var han jo ikke havnet i situationen i første omgang. :roll:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 272 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Next

All times are UTC + 1 hour