Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
Dato og tid er 18. dec 2017 06:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Pedal Mafiosi
Brugeravatar

hej alle knæ cirkulanter

er lige kommet hjem efter en lang cykle tur tværs igennem skåne på ca. 150km hver vej (frem og tilbage ca. 300km)
på turen hjem kunne jeg mærke en mindre bidende smærte i begge knæ... og efter ca. 50km var smærten så stor at jeg tog pauser med mindre mellemrum...
de sidste 30km var det rene tortur.... så dem træk jeg cyklen igennem på.
jeg tog så færgen fra helsingborg til helsingør, og derfor skulle bestige en lille trappe.
til mit store shock kunne jeg ikke engang tag 3 skridt uden nærmest at falde om med smærter!!! (og sådan var det)

jeg er derfor mindre bekymret om jeg har tæsket mine knæ lidt for meget og nu kommer til at gå med klamme ben i ret lang tid! og derfor ikke kan cykle (men det må tiden vise )

vil egentligt bare vide om andre har haft ligende "Skade/smærte" og derfor vil fortælle om hvad der hjalp for dem?

skal lige siges at jeg ALDRIG før har haft smerter i knæ, og at min længste tur før denne var på 50km...

av av mine knæ!! kan jo ikke engang rejse mig fra sofaen uden at jeg skal ynke!!!

Titel:
Dispatcher
Brugeravatar

Det der lyder slet ikke godt.

Tilbage i starten af januar løb jeg ca. 10 km med min ven. Jeg løber normalt i Odense centrum hvor der er ret fladt, men han bor et sted med bemærkelsesværdigt meget varierende terræn.
Det gik fint nok, men samme aften fik jeg smerte i højre knæ. Dagen efter var dette så slemt at jeg havde svært ved at gå. Jeg lod det få ro i en uges tid, men det hjalp ikke. Derfor tog jeg til en vagtlæge hvor jeg fik konstateret løberknæ. Det samme kunne min egen læge fortælle mig 14 dage senere. Knæet skulle have komplet ro en måneds tid og så genoptrænes LANGSOMT... I de efterfølgende 5 uger tog jeg bussen og gik kun meget korte distancer. I starten af april havde jeg cyklet og gået normalt et par uger og ville derfor forsøge med løb igen. Jeg fandt et program for overvægtige mennesker med svage knæ og udførte følgende en(!) enkelt gang:
Gang i 5 min.
Løb i 1 min.
Gang i 5 min.
Løb i 1 min.
Gang i 3 min.

Dagen efter kunne jeg ikke komme op af sengen - knæet var helt fucked.
Hos lægen fik jeg en henvisning til OUH (Odense Universitetshospital), men de kunne først finde til til mig i september. Derfor endte jeg på Fåborg Idrætsklinik hvor en idrætslæge og en fysioterapeut undersøgte mig. Det tog dem ikke 10 min. at konstatere at mit problem IKKE var løberknæ(!). Derimod fandt de ud af følgende:
Mit venstre ben er åbenbart næsten en cm. kortere end det højre. Derfor får jeg skævvredet mit hofte- og bækkenområde. Dette har givet mig begyndende springerhofte i højre side.
Jeg har nedsat mobilitet i lænden.
Og endelig at jeg skulle scannes i knæet.

En MR-scanning blev foretaget på et privathospital, men uden at de kunne se et eneste problem (hvilket egentlig er godt nok).

Nu står jeg bare med daglige knæsmerter og en række læger som blot siger at jeg skal forsøge at 'træne' knæet... Jeg går med 'kile' i højre sko for at udligne længdeforskellen på benene og skal snart se en fysioterapeut der skal behandle min lænd.

PAS PÅ med de skide knæ - jeg har aldrig haft skader før i år.

Titel:
Dispatcher
Brugeravatar

Jeg har 2 ord til dig: PM Skovsen.

God bedring

Titel:
Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200 bronx
Havde et knæ med nogenlunde samme symptomer tidligere i år.

Først var jeg selvfølgelig hos min egen læge, der sendte mig videre til røntgen. Det viste ingenting, og derefter var jeg hos to andre speciallæger (ultralyd og ortopædkirurg). Til min store overraskelse var der ingen af de 4 steder jeg var, der var enige om hvad mit knæ fejlede og hvordan jeg behandlede det.

Deres svar spændte nogenlunde fra "Stop med at være cykelbud" til "Træn dine lårmuskler, det er helt sikkert der problemet ligger".

De næste par uger brugte jeg så et træningsprogram fra ortopædkirurgen, indtil jeg på eget initiativ gik til en fysioterapeut.
Hos fyssen fik jeg at vide at det lød usandsynligt at jeg skulle træne mine lårmuskler, da jeg cyklede så meget i forvejen, og at det med garanti ville skade mit knæ mere at følge ortopædkirurgens træningsprogram (!).

Jeg var til fys tre gange, hvor jeg blev trykket noget så grundigt på mit ben (=stor smerte!). Men efter mit forhandlingsbeløb der, er mit knæ endelig sundt og rask, og jeg cykler igen uden problemer! Dog skal det siges at jeg har droppet fastnav, til fordel for friløb ss.

Så drop træningsprogrammer og alt det andet, og start med at gå til en fys.

Nørrebro fysioterapi var det i øvrigt at jeg gik hos.

Titel:
Pedal Mafiosi
Brugeravatar

tak for jeres svar!

imellemtiden har jeg nu fået det langt bedre med mine knæ... kan nu køre 10km om dagen uden at mærke så meget som et lille gran smerte!
dog hvis jeg cykler op ad bakke kan jeg mærke lidt, men det aftager i smerte "volumen" dag for dag...

jeg må tyde det til at kroppen har løst det på egen hånd :)
jeg havde en teori om at hvis mit ben bare fik en masse uensartet bevægelser hver dag og ikke lod mig gå på når jeg mærkede lidt smerte...

men årsagen er nok bare at jeg har strukket mine scener lidt for mange gange og lidt for hårdt... og musklen der holder dem samt senerne derfor blev meget ømme...
var bare bange for at det kunne være en minisk skade eller slemmere

god bedring til alle andre med knæ problemer

Titel:
Urban Legend

Geografisk sted: 2100
@Sindbad: Tak for tillidserklæringen!
@Jah Børge: Det du beskriver er helt klassisk eksempel på overtræning.
Generelt tror folk, at deres krop kan en masse ting, som den ikke er trænet til. Det kan den også - bare ikke altid uden konsekvenser. Jah Børge, hvis du prøver at lave samme stunt om 10 år, så slipper du måske ikke så let fra det. At forsøge at cykle 300km, når tidligere længste tur er 50km, er en overbelastning.

... Undertegnede har ikke kørt fix i et halvt år grundet knæproblemer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]