Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
Dato og tid er 16. dec 2017 03:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
City Banger
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Fedt at høre noget fra en fagmand der virkelig har styr på det :)

Du skriver at det generelt er en god ide at opbygge styrke i musklerne omkring knæet. Kan du nogen specielle øvelser der styrker knæet?

Titel:
Rookie

Geografisk sted: København K
Gode guldkorn skovsen! Men som sagt, smerterne er formentlig forårsaget manglende opvarmning da dette sætter gang i produktionen af ledvæske er der mangel på ledvæske kan dette (selvfølgelig ikke på nul komma fem) forårsage til slidgigt. ARGH!

Det kræver bare lidt opvarmning, bare at aktivere knæet.

Titel:
Dispatcher

skovsen skrev:
Sådan en post her kan jeg jo ikke lade stå "ubesvaret".
Der bliver sagt en masse gode ting, og et par mindre gode (med faglige briller).

1) Knæsmerter kan skyldes MANGE forskellige ting. Opstået på fixie kan det være en overbelastningsskade. Det forekommer hyppigst, hvis man pludselig belaster hårdere end vanligt. Gå langsommere frem, ned i gearing, træn ved siden af (svømning, løb, styrketræning, etc.)
Vær forsigtig.

2) Neoprenbind støtter minimalt, men holder knæene varme. Det kan være en fordel både sommer og vinter, men som bud er det nok primært om vinteren der kan være problemer.
Skal man have støtte, er det et helt andet knæbind man skal have, og det afhænger af, hvilken støtte man skal have, hvordan det skal se ud.

3) Generelt er det en fordel at opbygge styrke i musklerne omkring knæet.

4) Der er evidens for brug af fiskeolie til nedsættelse af blodlipider og cholesterol. Der er nedsat dødelighed af hjertekarsygdomme. Visse undersøgelser tyder på gavnlig effekt på morgensmerter hos patienter med leddegigt (reumatoid artrit). Effekten ved sportsskader kan jeg ikke umiddelbart finde dokumentation for. Det samme gælder nødder.
Glucosamin er hyppigt brugt som kosttilskud ved ledsmerter. Der er tvetydige fund i de undersøgelser der er lavet, og altså ingen konkret evidens for brugen. Teoretisk set kan det modvirke nedbrydningen af brusk, og derved hjælpe slidgigtsgener.

Konklusivt:
Spis sundt, drik ikke for meget, lad være med at ryge, træn på den rigtige måde!
Frihjul er ikke altid en dårlig idé, selvom du måske er lidt mindre cool.
Lavere gearing (højere kadence) kan hjælpe!

tak tak tak... jeg har drukket ret meget her i sommerferien og heller
ikke spist så sundt det er nok det men er begyndt at spise sundt igen efter
som jeg er begyndt i skole... har du nogle gode råd til træning og
opvarmning af knæet... tak...

http://gs-guccilife.blogspot.com/

Titel:
der var også tidligere på året et indlæg om smerter i knæet....

ved ikke om det kan hjælpe - men du kan da læse lidt på det...

Titel:
City Banger
Brugeravatar

Geografisk sted: N-BRONX
jeg såg på polobanen at du har fået cykelsko på, det kan godt vare sådan at du nu har din sadel lidt for højt nu når du har skiftet pedaler. Det kommer selvfølgelige an på hvad du har for pedaler og sko, men det kan godt vare sådan at det er det der driller. Din hæl skal kunne nå trampen når pedalen er i bunden og dit ben skal vare helt strækt ud. Det kan også vare en god idé at justere din float i pedalen lidt (hvis du har mulighed til det). Er det midt inde i knæet du får ont, foran eller om bag ved? Din sidde position er mange ganger skulden når du får ont i knæ på din cykel. Hvis du har fået smærten EFTER at du skiftede pedaler er det højst sandsynligtvis sådan at dine sko og pedaler hiver i dine knæn når du har pedalen i bunden, det er ikke godt men nemt at komme fra...

Du skal IKKE løbe, ved knæ-problemer så er det friløbscykling i små mængder og svømmehalen der du skal bruge, IKKE løbning! Det belaster bare dine knæn extra meget og du risikerer at gøre den skade du har meget større.

Titel:
Posenger
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Pista skrev:
Du skal IKKE løbe, ved knæ-problemer så er det friløbscykling i små mængder og svømmehalen der du skal bruge, IKKE løbning! Det belaster bare dine knæn extra meget og du risikerer at gøre den skade du har meget større.

Helt enig! Jeg bed det i mig og løb alligevel, hvilket har resulteret i knas og konstant "værk" i knæene og det gør sgu ondt!
- Sportstape under knæet og et varmt knæbind er min hverdag fra nu af :(
Derudover kan man købe diverse cremer på apoteket som hjælper med varmen eller mod smerter.- Disse kan med fordel bruges inden du går i seng.

Titel:
Urban Legend

Geografisk sted: 2100
Cykelper skrev:
Fedt at høre noget fra en fagmand der virkelig har styr på det :)

Du skriver at det generelt er en god ide at opbygge styrke i musklerne omkring knæet. Kan du nogen specielle øvelser der styrker knæet?

Afhænger af skaden...
Se http://www.sportnetdoc.dk/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]