Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
Dato og tid er 27. maj 2018 19:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Fakenger

Geografisk sted: 2200
Jeg har aldrig fået taget skridtet helt ud og investeret i klikpedaler og cykelsko. Men nu er det ved at være tid.
Med to forestående cykelture udenlands til sommer føler jeg at det ville være dumt andet. Det kunne være fedt hvis jeg kunne bruge det samme system på begge mine foretrukne cykler; én med gear og så en fix uden bremser. Som oftest kører jeg bare her i Københavnområdet, men plejer at tage på længere campingagtige cykelture om sommeren.

Findes der et system der egner sig til både brakeless og gear, så jeg ikke behøves to par sko?

Jeg er ret blank på det her område, og søger i første omgang lidt tips og evt. konkrete forslag til både sko og pedaler. Det behøves heller ikke blive voldsomt dyrt, og rent æstetisk så hælder jeg til den lidt mere anonyme sko - dvs helst ikke alt for megen neongul eller krokodilleskind.

På forhånd tak! :)

City Banger

Geografisk sted: 1719
SPD-SL

City Banger

Geografisk sted: Nørrebro hallen
Hvis du vil gøre det så let som muligt for dig selv investerer du i et par SPD pedaler. Der er størst mulighed for at finde et par sko du kan lide, og som er til at holde ud at gå rundt i når du er inde og få en bid mad på turen. Du kan sådan set nøjes med at finde et par sko som virker fint til touring, og som ligner normale trekking/hverdagssko til forveksling. Så behøves du kun have et par med til hele turen.

Der er spredte meninger om hvor meget man skal bruge for at få en god model. Jeg Synes umiddelbart ikke jeg kan mærke forskel på f.eks M520 og M980(en af xtr-modellerne). Det er i min optik mere et spørgsmål om vægt end holdbarhed. Har et par gamle M520s'ere som jeg har brugt til budkørsel og sommerture på +500 km

Fordele ved SPD:

- Udvalget er enormt, især også økonomisk set og det gælder både pedaler og sko

- Du klikker nemt i(med lidt træning) fra to sider

- Du justerer nemt hvor stramt klampen sidder i pedalen

Diverse ulemper ifht andre modeller:

- Der bliver unægteligt mere float(hvor meget din fod kan bevæge sig når den er klikket i) med tiden

- Hvis ikke du giver justerskruen et vrid og noget smørelse en gang imellem, vil den sætte sig fast og du ender med at smadre kærven

- Du har ikke 4 steder at klikke i som med f-eks crankbrothers eggbeater-pedaler(har dog svært ved at bruge dette argument, da det ikke gør den store forskel med 2 overfor 4, når det gælder landevejen)

- Du har ikke den samme kontaktflade som med f.eks. en look klampe/pedal(typisk landevejssetup), og det betyder især noget hvis du vælger en mere touring-venlig sko, med fleksibel sål.

Man kan snakke frem og tilbage om pedaler og personlige præferencer. Jeg vil mene, at SPD er skræddersyet dine behov, selvom nogen vil advokere for eggbeaters eller Time ATAC(elegant SPD pendant), fordi det ene og det andet. Du går ikke galt i byen her, og du har altid en økonomisk fordel. Desuden kan du køre rundt på alle dine venners cykler, fordi de har truffet samme valg ;)

God jagt!

Senest rettet af Monogear 13. feb 2017 15:37, rettet i alt 1 gang.

City Banger

Geografisk sted: Nørrebro hallen
Brøgger skrev:
[...]campingagtige cykelture om sommeren.

halal skrev:
SPD-SL

Dette råd ville jeg ikke følge.

Klampen føles som stor sten under foden, og du vil glide rundt på alt hvad der bare er en smule glat, plus de sko du kan få er næsten alle mere strømlignede og rumskibs-agtige.

Fakenger

Tak for det meget uddybende svar - der er jo rene guldkorn det der!

Jeg tror du har ret i at SPD er vejen frem, især da man faktisk kan gå i dem uden de store problemer.
Ikke at det skal være superbilligt det hele, men det taler da klart for SPD, at man helt smertefrit kan købe nye pedaler.

Jeg har hørt godt om Shimano SH-XC31, og den ligner ikke et rumskib. Jeg er dog lidt påpasselig med at købe sko over nettet, så jeg må lige finde en butik der har et godt udvalg (især gerne SH-XC31 skoen).

City Banger
Brugeravatar

Geografisk sted: 2730
Nemlig, ud i en butik og prøv en hulens masse sko og tag så hjem med det par du bedst kan lide.
Og lad nu være med at købe for billigt. Det bliver dyrt i sidste ende, når du senere på året alligevel køber det dyre par sko efter at have bandet over en lidt for blød sål eller de billige velcro låse.

Jeg har ikke kørt fix, men er SPD fedt til det?

Det er en idiot-cykel, men hvis man har det fedt så har man det fedt.

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: 1902
MichaelA skrev:

Jeg kører med SingleRelease klamper, og det fungerer fint for mig. har da formået at hive den fra 50 kmt til 0 med 2-3 skids uden at rive klampen ud af pedalen. De skal bare skiftes før de bliver for slidte :)

Fakenger

vedel skrev:
MichaelA skrev:

Jeg kører med SingleRelease klamper, og det fungerer fint for mig. har da formået at hive den fra 50 kmt til 0 med 2-3 skids uden at rive klampen ud af pedalen. De skal bare skiftes før de bliver for slidte :)

Fedt, så er det jo godt at de er billige :)

Jeg fornemmer en klar konsensus om at SPD er vejen frem.

Hvor har de et stort udvalg af sko; skal jeg til Webike i Brønshøj, Heino, eller...?

City Banger
Brugeravatar

Geografisk sted: Glostrup
MichaelA skrev:
Nemlig, ud i en butik og prøv en hulens masse sko og tag så hjem med det par du bedst kan lide.
Og lad nu være med at købe for billigt. Det bliver dyrt i sidste ende, når du senere på året alligevel køber det dyre par sko efter at have bandet over en lidt for blød sål eller de billige velcro låse.

Undskyld mig lige, men hvordan i alverden er du landet herinde, hvis du aldrig har kørt fix?

Urban Legend
Brugeravatar

viewtopic.php?f=17&t=23285

City Banger
Brugeravatar

Geografisk sted: 2730
Det var heller ikke med vilje, men nørderiet og den gode stemning lokkede. Undskyld :p

Det er en idiot-cykel, men hvis man har det fedt så har man det fedt.

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
vedel skrev:
...50 kmt.. ...skids... ..skifte..

Vedel, de der ting er slet ikke en del af dit arsenal.

Spøg til side. En form for MTB klampe er en god vej frem, da de er nemme at lære på og skoene nemme at gå i. SPD er en god vej frem! Når du en dag bliver træt af det slør der i SPD kan du skifte til et andet, eller et Road system hvor det gør sig gældende.

Fakenger

Hvis man nu skulle gå efter et road system hvor der er mange forskellige sko+pedaler at vælge imellem, er det så SPD-SL?

Er der bred FK konsensus om noget specifikt? :)

Ved nærmere eftertanke kunne jeg godt overtales til at beholde straps på fix, og så gå all in på et mere racer/touring system til den anden. Hvis jeg prøver at kigge lidt ud i fremtiden, så tror jeg at jeg kommer til at foretrække noget med friløb på de længere ture.... Slør i SPD pedaler; er det et gængs problem, eller er det noget man kommer til livs ved at skifte klamper ofte? eller har det noget med skoenes konstruktion at gøre....? Uha, sikke en masse nybegynder spørgsmål.

Tak for alle de gode svar!

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: 1902
Brøgger skrev:
Hvis man nu skulle gå efter et road system hvor der er mange forskellige sko+pedaler at vælge imellem, er det så SPD-SL?

De fleste road-pedaler bruger samme 3 fikserpunkter, så der er frit valg.

Brøgger skrev:
gå all in på et mere racer/touring system til den anden

Racer og touring er ret uforenelige i denne forstand, hvis du spørger mig.
Hele pointen med at bruge en MTB-pedal var netop, at du kan få sko, hvor du går på sålen og ikke klampen, så man ikke føler sig så ustabil og klodset som en småfuld retarderet giraf.

Rookie

Køb look S-track eller Time attac så er du godt på vej.

Messenger for life!

Hvis du ender på SPD har jeg pedaler du kan få for 100kr

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: Fixiekurwa
Jeg har look blade et eller andet på mine cykler. Det er jeg glad for. Ja man vralter rundt i sine cykelsko når man ikke er på cyklen, men den er da meget hyggeligt. Og ellers kan look og normale sko også godt forenes, det er noget sværere med crankbrothers eller SPD.

CVR: 36585080

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]