Fixie-king.dk • Vis emne - Mormorcykel

Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
Dato og tid er 17. aug 2018 18:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Mormorcykel
Messenger
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Hey cykeleksperter.
Jeg står og skal køben en cykel til min kæreste.
Jeg mener at kunne huske at Van der falk var et godt valg til en momorcykel.
Men når jeg søger, så flyder markedet over med disse cykler til en slik, og alle forhandlerne på nørrebrogade har en masse til salg for under 3.000,-. Jeg bliver en smule mistænksom. Måske bare paranoia :D

Er det kopier eller?
Kan I anbefale en god mormorcykel?
Jeg leder efter noget af kvalitet hun vil blive glad for. Brugt eller nyt...

På forhånd tak
Phillip

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: 1902
Van der Falk, Von Dutch etc er alle sammen lort. Stay away.
Det er alle sammen lavet for at ligne Raleigh og tilsvarende gamle kvalitetsmærker, og der er en god grund til prisforskellen.

Bid desuden mærke i at de her klassiske stålcykler bruger ikke-standardiserede dele. Et nyt skærmsæt til en standard kildemoes-bedstemorcykel? 250 kr. En enkelt ny skærm til en raleigh? 400 kr. Og held og lykke med at skaffe en til en Van der Falk o.lign. - tit og ofte har sælger intet på lager, og kan ikke skaffe det hjem.

Messenger
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Tak for input! Det virkede sgu også som noget skrammel.

Men raleigh er en god mulighed?
Har du andre input, så jeg ved hvad jeg skal søge efter?

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: 1902
Raleigh er OK - men 6000 er mange penge for sådan en cykel, synes jeg. Du betaler for designet og for navnet. Det er i og for sig ikke bedre end en kildemoes til 4200, bare "pænere" fordi det er stål, ikke alu.

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: 2000
Vi købte en Raleigh Tourist til damen. Hun brokkede sig lidt over, at den var tung at køre på, og jeg grinede lidt af hende, indtil jeg skulle køre på lortet selv. Aldrig i livet jeg gider køre rundt på sådan en tung satan igen. Selv de mindste bakker var et helvede selv med 3 gear. Jeg ville personligt gå efter noget lettere, men jeg kan godt se, at looket er okay :D !
Hun kører nu rundt på et mixte stel, torpedo 3gear og marathon dæk. Spiller.

City Banger
Brugeravatar

Geografisk sted: 2000
jeg må se mig lidt uenig med vedel mht til van de falk, men her er mine 2cents.

Van de falk er et billigt kompromis ift. at kvinder ofte gerne vil have stålstel, 3 gear og lukket kædekasse. for omkring 3k får man på de nye van de falk nav-dynamo lygter som også virker okay til prisen.

jeg arbejdede i et par år hvor vi solgte van de falk og hoveddelen af køberne var tilfredse i flere år efter. ( min søster kørte på sin i ~4 år inden den blev stjålet ) Det er enkeltbundede stålfælge så de kan ruste på lang sigt, samt skruerne osv godt kan få lidt brun patina men generelt synes jeg det er en fin cykel.

Det vigtigste er at finde ud af om hun gerne vil have en let eller tung cykel ( alu vs stål) også derefter hvor langt/ofte hun skal køre ( 3 / 7 gear). Vil hun gerne have den med i toget så få fat i alu.

jeg vil anbefale at du tager med hende i en lokal cykelhandler du stoler lidt på også prøver begge alternativer da det er meget op til den enkelte hvilken cykel der er optimal. Pas dog på med flet kurve der bliver monteret på styr da de spiser bremse/gear kabler.

Vejkat
Vejkat

Det gælder for flere af de billige cykler at de er dårligt/hurtigt samlet så hvis du går den vej så skal du sikre dig at der er fedt på alle gevind osv og det er ordentligt spændt mens den er ny og ikke først når den har fået ''brun patina'' så får du mere cykel for pengene og mindre bøvl/regninger senere!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]