Fixie-king.dk • Vis emne - Jeg skal til Afrika...

Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
Dato og tid er 17. aug 2018 18:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
City Banger
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
... og bestige Kilimajaro til sommer.

Jeg har ikke prøvet den slags før, men er rimelig fortrøstningsfuld ift. formen.

Jeg er dog i tvivl, når det kommer til grejet. Er der noget, der evt. har prøvet turen, hører jeg gerne gode råd. Især ift. støvler og sovepose.

Urban Legend
Brugeravatar

Camo Og riffel

City Banger
Brugeravatar

Det siger sig selv.

Urban Legend
Brugeravatar

Geografisk sted: Det gode sted
https://www.massdrop.com/buy/trek-light-gear-double-hammock

Jeg ejer denne - ved ikke om det er et legit input, men har sovet i den på flere vandreferier. Den er sublim.

Kongen af Svendborg #1

Geografisk sted: København
Jeg var i Kwapole som ligger 30-40 km væk fra Kilimanjaro og der er sindsvagt høj luftfugtighed og knald varmt - sovepose får du ikke brug for, nærmere et lagn eller et tæppe max. I tanzania er der vildt tørt generelt, men lige omkring bjergene er der ekstra fugtigt.

Jeg tog desværre ikke bjerget i år, men det kommer nok næste år. Så glæder mig til at høre hvordan det var!

Edit: Jeg har selvfølgelig ikke været oppe på bjerget, det kan være der er noget koldere nær toppen end på bunden.
+ hvis du har tatoveringer og ikke kan overskue at folk render og piller ved dig dagen lang så ville jeg tage en langærmet skjorte/tshirt på. Der har fjallraven lavet nogle ret fede nogle med god udluftning.

City Banger
Brugeravatar

Tak. Ingen tatoos, men jeg er vant til, at folk ikke kan holde nallerne fra mig :wink:

Vi er blevet anbefalet at medbringe sovpose, der kan klare -15 grader, så det vil nok være et sats at lade den blive hjemme. Jeg ved bare ikke, hvad der er value for money.

Kom gerne med flere erfaringer!

Rookie

Når det kommer til sovepose tror jeg, at det er et dumt sted at forsøge at spare et par kroner.
Hvis du køber noget billigt der hverken kan ånde eller holde dig varm vil du få nogle MEGET lange dage, når du konstant er træt pga dårlig søvn.

Fakenger

Geografisk sted: Kbh V
På friluftslands hjemmeside er der en pakkeliste, baseret på erfaringer. Du er også velkommen til at give mig et kald - jeg har været der.

City Banger
Brugeravatar

JSB skrev:
På friluftslands hjemmeside er der en pakkeliste, baseret på erfaringer. Du er også velkommen til at give mig et kald - jeg har været der.

Fedt, tak.

Der kommer nok nogle mere konkrete spørgsmål senere.

Hvordan trænede du f.eks. til turen?

Fakenger

Det er sådan set ikke et specielt hårdt bjerg at bestige, så en god grundform er rigeligt.
Det der til gengæld dræber er højden, og det kan man ikke rigtig træne uden at være i højden (med mindre du har epo og blodcentrifuge).
Det vigtigste for dig er at du kan gå med 4-6 kg i rygsækken hele dagen, og at du har nogle støvler som du kan holde ud at gå i hele dagen. Disse to ting kan du lige så godt begynde at arbejde med nu - det bliver du glad for på bjerget.

Rookie
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordvest
^+1
Gode sko, god grundform, en super varm sovepose (Det var minus 15-17 i basecamp da jeg var der).
Du kan leje fine soveposer i Moshi og Arusha hvis du ikke gider invistere, det gjorde vi.

Jeg spiste Diamox imod højderne og havde kun problemer de sidste 500 m. Så mange der var helt fuckt af højden allerede på 3. dagen.

Og så lad for gudskyld være med at tage den billigste rute, Coca-Cola ruten (Marangu), den skulle være super kedelig, man går op og ned samme vej, og det er den med størst chance for højdesyge da den er kortest.

City Banger
Brugeravatar

Hvilke støvler har I brugt?

Fakenger

Jeg formoder at du skal på en guidet tur med bærere, så du kun selv skal bære en dagstursrygsæk, så en let vandrestøvle med goretex vil være fin.
Det vigtigste er at den sidder godt, og at den ikke er for kort. Du skal gå mange højdemeter op og ned, og nedturen kan give seriøst blå negle hvis støvlen er for lille.
Så ud at prøv lidt forskelligt i nogle butikker. Jeg brugte en Scarpa Kailash, men det betyder ikke at den er god til dig.

City Banger
Brugeravatar

Tak.

Lige præcis støvler synes jeg er svær at blive klog på, for der findes ikke en overordnet skala, hvor man kan se, hvad en "let vandrestøvle" eller andre udtryk dækker over.

Fedt med konkret feedback!

Fakenger

Jeg glemte forresten at sige at cardiotræning nok kan øge din blodprocent lidt, så du bedre kan klare højden, men jeg ved ikke nok om det, til at kunne give specifikke råd. Som gonzo, tager mange Diamox for bedre at kunne klare højden, så det kan du overveje hvis din dopingmoral er lav ;) :D

Du har ret i at begrebet lette støvler er ukonkret, men jeg vil sige at støvler beregnet til under 10 kg oppakning går i kategorien lette støvler. Typisk er de lidt lavere i skaftet, har lidt mere stødabsorbering og bukker lidt lettere i sålen, end de kraftige (tunge) vandrestøvler som næsten er skistøvlestive i sålen.
Støvlekøb er svært at læse sig til (især hvis det er første par) - der bliver man nødt til at prøve noget forskelligt, og hvis du har mulighed for at prøve dem på en testbane i en butik er det klart en fordel, så du kan mærke dem i ujævnt terræn.

Mht sovepose ville jeg også gå efter det varmeste du kan finde - evt overveje en reactor-inderpose i fleece, som giver 8-15 grader ekstra på komforttemperaturen af din sovepose. Der er ikke noget som kan suge energien som en dårlig nats søvn.

Urban Legend
Brugeravatar

Uge 28 2015 the worst sleep you'll ever get

Urban Legend
Brugeravatar

Eller ingen søvn, når der er natudbrud.
Jeg stemmer for at du går på natudbrud Rasmus. Spice it up.

City Banger
Brugeravatar

Zdrenka skrev:
Eller ingen søvn, når der er natudbrud.
Jeg stemmer for at du går på natudbrud Rasmus. Spice it up.

Noteret. Jeg tager pandelampen med.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]