Fixie-king.dk

Forum for cykelbude og andre cykelfetichister
It is currently 25 May 2013, 05:13

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
PostPosted: 14 Apr 2012, 17:25 
Messenger for life!

som nogen nok ved, er jeg den glade ejer af denn:

Image

men har nu været i kontakt med politiet et par gange. og de har sagt flere gange, at hvis der kommer klager fra beboere, kan de konfiskere den. det har jeg svært ved at forestille mig kan være rigtigt? ville de så også konfiskere en bil der køre rundt og spiller høj musik?

problemet er at jeg fatter hat af den måde lovgivningen er skrevet på. så hvis der var nogen der kunne hjælpe her, ville jeg være meget taknemmelig.

så sent som igår :roll:

Image

Profile  

PostPosted: 14 Apr 2012, 20:02 
Fakenger

Altså nu har jeg kun læst jura et års tid, men som jeg læser og fortolker politiloven, hjemler §5, stk. 2, 3.pkt mulighed for beslaglæggelse af genstande det forstyre den offentlige orden. Er der derimod tale om en forsamling der ytre en holdning, vil ytringsfriheden ofte vægte tungere end den offentlige orden, altså spil nogle slagsange og giv en brandtale. Dog vil det i alle tilfælde være en proportionalitets afvejning.

Profile  

PostPosted: 15 Apr 2012, 09:53 
Messenger for life!

Ville også gerne vide noget om dette, jeg er lige flyttet til KBH med dette monster (www.facebook.com/LilJohnKBH) - og ville gerne vide lidt om hvad reglerne egentlig siger..

Profile  

PostPosted: 18 Apr 2012, 15:26 
Messenger

jeg elsker at læse lovtekster.. har du fået en bøde? hvad mente de blå du havde overtrådt, hvilke paragraffer? jeg nær studerer gerne efter evt smuthuller, bare så man i det mindste slipper af med kopperne, eller kan holde dem hen...

-du har en slap låsering...

Profile  

PostPosted: 18 Apr 2012, 16:05 
Messenger

Det lader altså til at det sker næsten dagligt, at politien konfiskerer musikanlæg.. både stationære og transportable. Men du vil altid kunne hente det igen dagen efter på stationen, dog også med bøde. Det er med al sandsynlighed for at forstyrre den offentlige orden - sidst jeg fik sådan én, var det 1000 dkr.

Ellers skal du holde lydniveauet på max 60 dcb (svarer til akustisk niveau), max opholde dig 1 time samme sted, og så flytte dig minimum 100 meter. Og så er der 'gudhjælpemig' også tidsrestriktioner på..
I så fald hører du gademusikant-lovgivningen.

Det er lidt voldsomt, men hvad med at køre med en politiscanner? krimi journalisterne har en, så de ved hvad der sker..
Så kan du i bedste fald slukke, inden de kommer.

Bekendtgørelse om politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger

§ 8. Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg, musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende.

-du har en slap låsering...

Profile  

PostPosted: 18 Apr 2012, 23:16 
Messenger for life!

God post, tak for det :)

Jeg vil da også gerne høre om det endte med en bøde?

Profile  

PostPosted: 23 Apr 2012, 23:32 
Messenger for life!

ja god post. tak
og det skal lige siges at jeg ikke prøver genere folk, tværtimod.

ingen bøde. eller det vil sige, det fik jeg, men det var for at køre uden lys..

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 08:34 
Pedal Mafiosi

Hvad bruger du den til? Demonstrationer og sådan?

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2012, 10:51 
Messenger for life!

Personligt har jeg det lidt sådan at jeg spiller så højt jeg har lyst til indtil der er nogle som siger noget - men så skal jeg også gerne skrue ned. Havde du fået klager før politiet kom eller skruede du op da de bad de om at slukke eller lign?

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 10:58 
Urban Legend

Magnus wrote:
Personligt har jeg det lidt sådan at jeg spiller så højt jeg har lyst til indtil der er nogle som siger noget - men så skal jeg også gerne skrue ned. Havde du fået klager før politiet kom eller skruede du op da de bad de om at slukke eller lign?

Hvis det kun handler om at tilfredsstille dine egne lyster, så kan du vel spille musik derhjemme.

Hvis der er tale om opmærsomhedstrang, kan du evt. prøve at få nogle dj-gigs. På den måde kan du komme til at spille dine Medina-plader for nogle mennesker, der rent faktisk er interesseret i at høre på den - og oven i købet på et rigtigt anlæg!

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 11:21 
Urban Legend

inspektøren wrote:
Magnus wrote:

Hvis det kun handler om at tilfredsstille dine egne lyster, så kan du vel spille musik derhjemme.

Hvis der er tale om opmærsomhedstrang, kan du evt. prøve at få nogle dj-gigs. På den måde kan du komme til at spille dine Medina-plader for nogle mennesker, der rent faktisk er interesseret i at høre på den - og oven i købet på et rigtigt anlæg!

Image
Burde være din avatar. Du kommer godt nok med nogle åndssvagt og ligegyldige sure opstød af og til.

ShowMeTheBike Blog

Kaptajn Webstore

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 11:28 
Urban Legend

Whatever. Det er dit eget problem, hvis du ikke kan tåle andet end rygklapperi. Det er validt at få frem i lyset, at det langt fra er de fleste, der ser nogen som helst berigelse af det offentlige rum i de der gøglercykler.

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 12:20 
Pedal Mafiosi

inspektøren wrote:
Whatever. Det er dit eget problem, hvis du ikke kan tåle andet end rygklapperi. Det er validt at få frem i lyset, at det langt fra er de fleste, der ser nogen som helst berigelse af det offentlige rum i de der gøglercykler.

Derfor mit spørgsmål:

Biornus wrote:
Hvad bruger du den til? Demonstrationer og sådan?

Hvis det er for at spille musik på offentlig gade, er det vel equivalenten til teenageren der hører musik på højtaler i busser/tog, og så er jeg egentlig glad for politiet er på mærkerne.

Hvis det er for at spille op til demonstrationer, fester og andre egentlige formål, så vil jeg tillade det.

Image

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 12:27 
Messenger for life!

inspektøren wrote:
Magnus wrote:

Jeg spiller såmend også en masse musik derhjemme - men jeg tror ikke du kan dele det op i 2 bokse med "sine lyster derhjemme" og "sin opmærksomhedstrang"

Jeg har min cykel med ud så vi kan høre lidt musik mens vi spiller basket, fodbold eller lign. - og mht. DJ gigs så har jeg masser af dem, dog husker jeg ikke hvornår jeg har spillet Medina, da det ikke er det folk kommer for at høre når jeg spiller. Desuden regner jeg da med at mit anlæg er lige så "rigtigt" som hvad der bliver brugt til "dj-gigs" - jeg bruger det i hvert fald til begge dele og det er top professionelle højtalere..

Jeg kan forstå du tror jeg altid bare har skruet helt op for musikken lige så snart jeg kommer ud men det er altså ikke sådan mine lyster er, måske det er sådan du ville have gjort? Som jeg også skriver i min besked går jeg meget op i at holde musikken dæmpet hvis nogle beder mig om det eller jeg kan se de føler sig generet af det.

:)

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 12:49 
Urban Legend

Det er cool nok, Magnus. Mit opkast var møntet på dem, der kører rundt i byen og tvinger deres musik ned i halsen på de forbipasserende. Jeg kan sagtens se det fede i at have et mobilt anlæg, som man kan tage med til udendørs fester. Har selv optrådt på den slags anlæg en del gange.

Jeg er med andre ord på linje med Robocop ovenfor.

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 12:55 
Messenger for life!

Image

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 18:20 
Messenger for life!

bruger min til bla. cykel pole og ting som loppemarkedet hvor jeg blev spurgt om jeg ville komme og spille. men kan da også finde på at holde lidt fest i gaden med dem der har lyst. men stiller mig ikke op af en boligblok og gir den gas. men fx. kødbyen, en park eller lignende. og ja. jeg spiller musik på vej der hen, mederat volume. tror de fleste kan tåle 30 sec. musik.

og vil også gerne understrege at det spiller pænere end 80% af det folk har stående der hjemme. inklusiv mit eget. og det er enda et fornuftigt anlæg.

så skru lige lidt ned for surmulen.

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2012, 18:26 
Urban Legend

^og chille afsted om aftenen i røven på 80dB rund lyd fra Ornen er magisk.
Image

Profile  

PostPosted: 05 May 2012, 12:10 
Pedal Mafiosi

Jeg har også sådan et anlæg (dog et man trækker rundt på gå-ben), og når jeg går turen hjemmefra (~Nansensgade) til Kongens Have oplever jeg nærmest udelukkende smil og positive mennesker (jeg lægger i hvert fald ikke mærke til surmuleri). Og når anlægget står i Kongens Have og spiller, er det vitterligt kun parkbetjente, der giver udtryk for et ønske om lavere lydniveau. En dag sidste år, hvor vi snakkede med en af dem om, hvorvidt det var til gene for andre af havens besøgense, gik vi rundt til alle i en omkreds af 40-50 meter for lige at tjekke efter. Alle - ALLE - var positivt stemt, jeg husker sågar en ældre herre (60+), der proklamerede at han havde sat sig, hvor han sad, netop på grund af musikken! Det skal siges at anlægget typisk spiller Malk, Mob Marley, disco og andet chiller-positivitets-musik, når det får chancen! Jeg prøver ikke at sige, at alle ubetinget elsker musik på hjemmebyggede anlæg, men jeg oplever bare en stærk positiv respons! Det handler sikkert også i høj grad om, hvilken slags musik man spiller og hvor altoverdøvende lydniveauet er...

Jeg er blevet stoppet en enkelt gang klokken 2-3 om natten ved krydset mellem Frederiksborggade og Nørre Farimagsgade, fordi en veninde og jeg var stoppet og havde spillet dueling banjos 3-4 gange i træk og danset støvledans med forbipasserende - hvilket jeg sagtens kan forstå. Havde sgu nok også selv ringet til dem, hvis jeg lå og sov... Det resulterede ikke i en bøde...

2:40...

Profile  

PostPosted: 20 May 2012, 17:42 
Urban Legend

Som der rigtig nok bliver linket til, så er det ordensbekendtgørelsen (OBK), som regulerer, hvordan man må opføre sig offentligt.

Quote:
§ 8. Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg, musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende.

Om man overtræder denne bestemmelse, afhænger af tid, sted, volumen, musikvalg, varighed osv. osv. Det er med andre ord en konkret vurdering fra betjentens side, hvornår bestemmelsen overtrædes. Hvis man ikke er enig med betjentens vurdring, kan man lige lade bøden runde byretten og høre byretsdommerens mening. Men forvent ikke meget mere forståelse fra den gruppe af mennesker.

Dernæst er det i relation til konfiskation værd at nævne straffelovens:

Quote:
§ 75. Udbyttet ved en strafbar handling eller et hertil svarende beløb kan helt eller delvis konfiskeres. Savnes der fornødent grundlag for at fastslå beløbets størrelse, kan der konfiskeres et beløb, som skønnes at svare til det indvundne udbytte.

Stk. 2. Såfremt det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere lovovertrædelser, eller særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor, kan der ske konfiskation af

1) genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en strafbar handling
,

Hvis man bliver taget lad os sige 8-10 gange indenfor en kortere periode med sådan et anlæg, og er det noget som borgere gentagne gange og kontinuerligt klager over i et sådant omfang, at politidirektøren, chefpolitiinspektøren eller chefanklageren hører om det, kunne jeg godt forestille mig, at man vil forsøge at gøre brug af straffelovens § 75, stk. 2, nr. 1, og konfiskere effekterne. Dette ville du naturligvis ikke lade dig spise af med, og derfor vil du indbringe spørgsmålet for retten. Udfaldet af dette er ikke til at forudsige, idet det formentlig ville være den første sag af sin slags i landet. Jeg har i hvert fald ikke kunne finde andre tilsvarende sager i min søgen (ikke dermed sagt, at der ikke har været fortilfælde).

Men prøv at undgå, at komme derud. Politiet har det med at have fokusområder i perioder, og hvis dette bliver et fokusområde, så laver de bare en kampagne og slår hårdt ned på alle, der flirter med OBK § 8, hvilket kan give dig en helvedes masse besvær, spildte penge og spildt tid i domstolssystemet.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 1 hour