Som der rigtig nok bliver linket til, så er det ordensbekendtgørelsen (OBK), som regulerer, hvordan man må opføre sig offentligt.
Quote:
§ 8. Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg, musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende.
Om man overtræder denne bestemmelse, afhænger af tid, sted, volumen, musikvalg, varighed osv. osv. Det er med andre ord en konkret vurdering fra betjentens side, hvornår bestemmelsen overtrædes. Hvis man ikke er enig med betjentens vurdring, kan man lige lade bøden runde byretten og høre byretsdommerens mening. Men forvent ikke meget mere forståelse fra den gruppe af mennesker.
Dernæst er det i relation til
konfiskation værd at nævne straffelovens:
Quote:
§ 75. Udbyttet ved en strafbar handling eller et hertil svarende beløb kan helt eller delvis konfiskeres. Savnes der fornødent grundlag for at fastslå beløbets størrelse, kan der konfiskeres et beløb, som skønnes at svare til det indvundne udbytte.
Stk. 2. Såfremt det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere lovovertrædelser, eller særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor, kan der ske konfiskation af
1) genstande, der har været brugt eller bestemt til at bruges ved en strafbar handling,
Hvis man bliver taget lad os sige 8-10 gange indenfor en kortere periode med sådan et anlæg, og er det noget som borgere gentagne gange og kontinuerligt klager over i et sådant omfang, at politidirektøren, chefpolitiinspektøren eller chefanklageren hører om det, kunne jeg godt forestille mig, at man vil forsøge at gøre brug af straffelovens § 75, stk. 2, nr. 1, og konfiskere effekterne. Dette ville du naturligvis ikke lade dig spise af med, og derfor vil du indbringe spørgsmålet for retten. Udfaldet af dette er ikke til at forudsige, idet det formentlig ville være den første sag af sin slags i landet. Jeg har i hvert fald ikke kunne finde andre tilsvarende sager i min søgen (ikke dermed sagt, at der ikke har været fortilfælde).
Men prøv at undgå, at komme derud. Politiet har det med at have fokusområder i perioder, og hvis dette bliver et fokusområde, så laver de bare en kampagne og slår hårdt ned på alle, der flirter med OBK § 8, hvilket kan give dig en helvedes masse besvær, spildte penge og spildt tid i domstolssystemet.